Reizende Theedoos: Cooked Pu Erh

22 Nov

De Reizende Theedoos bracht mij een paar weken niet alleen een oolong, maar ook vier blokjes pu erh. Benieuwd naar deze gefermenteerde thee?

Wat pu erh anders maakt dan andere theeën is het productieproces. Pu erh is namelijk als enige een gefermenteerde thee. Andere theesoorten afkomstig van de camelia sinensis zijn geoxideerd. Het verschil? Bij oxidatie veranderen enzymen in theeflavines en theerubigines. Dit gebeurt in een warme en vochtige omgeving. Bij fermenteren zijn er micro-organismen aan het werk.

En dan de pu erh uit de Reizende Theedoos, deze is afkomstig van Teasenz. Dit is een merk waar ik zelf ook al eerder pu erh van heb mogen ontvangen en proeven. Ik was dus erg benieuwd naar hun cooked pu erh!

Cooked Pu Erh

Cooked Pu Erh

Voor het zetten

Hoeveelheid: een half blokje
Watertemperatuur: 100°C
Trektijd: 4 minuten

Na het zetten

Geur: Ik vind de geur van gezette pu erh zo heerlijk! Het heeft een diepe aardse geur waardoor je heel benieuwd wordt naar de smaak.
Smaak: Een smaak die verandert! Bij de eerste slok proef je het aardse, maar blijft het subtiel. Laat je de smaak verder ontwikkelen dan komt deze helemaal tot zijn recht. Als ik er een smaakwiel bijpak, dan wil ik woorden zeggen als ‘moeras’, ‘natte aarde’ en ‘leer’, maar erg aantrekkelijk zijn deze niet. Toch doet de kracht van deze thee mij sterk aan een moeras of natte aarde denken (al heb ik hier nooit een hap van genomen, erewoord). Het proeft als een bos na een goede regenbui en waar nu vol de zon op staat. Je ziet het vocht opstijgen en je voelt het broeien. Daar smaakt deze pu erh na. Ik krijg er een heel geborgen en vrij gevoel van.

Benieuwd naar de oolong die ik ook uit deze Reizende Theedoos heb gehaald? Lees dan de review van de Maharani Darjeeling Oolong.

Drink jij vaak een pu erh?

cooked pu erhcooked_pu_erh

Geef een reactie

