Rooibos tee uit sonnige Suid-Afrika

25 Okt

Herfst. Het jaargetijde waar ik gemengde gevoelens bij krijg. Ik ben gek op de mooie herfstkleuren, maar die lage temperatuur is niks voor mij. Ik ben echt een zomerpersoon. In de herfst ga ik dus op zoek naar warmte, en dat vind ik in rooibos.

En toen zat er ineens een leuk mailtje in mijn inbox, of ik interesse had in het reviewen van rooibos. Daar kan ik alleen maar ‘ja’ op antwoorden, want ik kon wel wat verwarmende theeën gebruiken. En die verwarmende rooibos komt van Sonnigdal. Hun rooibos is de ‘organiese Rooibos het sy oorsprong in die Sederberge in Suid-Afrika – daar waar die lug vars en skoon is en die Olifantsrivier deur die vallei kronkel‘. We krijgen er meteen een lesje Afrikaans bij.

In 1997 importeerden zij de eerste rooibos in ‘sakkies’ naar Nederland. Naast dat zij ons deze heerlijke thee brengen, doen ze ook wat terug voor Zuid-Afrika. Een gedeelte van de opbrengst van elk pakje schenken ze aan het Sithand’Izingane care project. Dit project helpt gezinnen -en met name kinderen- die getroffen zijn door HIV/AIDS.

De rooibos van Sonnigdal

Zoals de meeste theeliefhebbers wel weten, wordt rooibos niet gemaakt van de theeplant. Rooibos komt van een struik uit Zuid-Afrika. Ook is rooibos erg makkelijk om te zetten. Je hoeft namelijk niet bang te worden dat je thee bitter wordt. Rooibos bevat namelijk erg weinig tannine. Daarnaast is het ook cafeïnevrij, dus perfect om je dag mee af te sluiten.

Bij Sonnigdal vind je zes soorten biologische rooibos. Vier van de zes vielen bij mij op de mat. In elk doosje zitten 20 ‘sakkies’ van 2 gram.

African rooibos – natural

Rooibos op z’n puurst. Een mooie, rode kleur met een subtiele zoete smaak. Een natuurlijke zoete smaak moet ik zeggen. Met elke slok warm ik op, en daar ben ik als koukleum erg blij mee. Het zonnige Afrika in mijn theekop.

African rooibos – lemon

Deze rooibos ruikt naar citrus. lekker fris dus. De citroen zorgt ook voor een frisse noot als je de thee drinkt. Onder die verwarmende laag proef je namelijk het frisse van citroen. Ik vind de combinatie van rooibos en citroen heerlijk. Vooral op een zonnige herfstdag is dit dé thee om je bij op te warmen.

African green rooibos – lemon & ginger

Green rooibos wordt gemaakt van dezelfde struik als rooibos, maar wordt niet geoxideerd om de groene kleur te behouden. De kleur van de thee is dan ook veel lichter. Ook hier ruik je de citroen, maar dit keer ruik je ook ergens de kracht van gember. Doordat dit green rooibos is, is de smaak minder zoet waardoor de citroen en gember veel duidelijker aanwezig zijn. Erg lekker. Dit is voor mij een perfecte thee voor tijdens een korte ochtendpauze.

African honeybush

Bijna hetzelfde als rooibos, maar net niet helemaal. Honeybush wordt ook gemaakt van een struik, maar is iets zoeter dan rooibos. En dat klopt ook, de honeybush is iets zoeter. Toch proef ik geen heel groot verschil met rooibos, beide zijn natuurlijk zoet en heerlijk verwarmend.

De rooibos van Sonnigdal vind je bij verschillende supermarkten zoals Jumbo en Plus. Anno 2016 is er natuurlijk ook een webwinkel waar je je kopje warmte kunt kopen.

Dit artikel bevat producten die ik van een merk/bedrijf heb ontvangen.

Rooibos Sonnigdal

sonnigdalsonnigdal_rooibos

Geef een reactie

