Review: Java Orange Pekoe

24 Sep

De laatste Reizende Theedoos is alweer even geleden, net als een review van een thee uit dit rondtrekkende theewalhalla. Vandaag komt daar verandering in.

Bij het doorspitten van mijn theekastje kwam ik laatst deze zwarte thee tegen. Ik was benieuwd, want ondanks dat ik geen groot liefhebber van zwarte thee ben, ben ik er wel achter dat ik zwarte thee meer waardeer als ik de trektijd wat korter houd.

Met dat in het achterhoofd heb ik het zakje met losse thee uit mijn theekastje gepakt en ben ik deze gaan zetten. Deze Java Orange Pekoe komt van het Konkeltje in Zwolle. En zoals de naam al doet vermoeden, zijn de theebladeren geplukt op het Indonesische eiland Java.

Doordat dit zo duidelijk in de naam naar voren komt, denk je misschien ook dat er sinaasappel bij deze thee zit. Nee. Orange Pekoe is een bladaanduiding en heeft niks met smaak te maken. Het vertelt ons alleen dat voor deze zwarte thee grote hele bladeren zijn gebruikt.

Java Orange Pekoe

Voor het zetten

Hoeveelheid: 3 gram (300 ml water)
Watertemperatuur: 95°C
Trektijd: 3,5 minuut

Na het zetten

Geur: De rijke aardse geur ruik je goed. Toch vind ik dat de theebladeren niet heel sterk ruiken. Eerder aangenaam robuust.

Smaak: De thee is echt prachtig goud van kleur. De aangenaam robuuste geur van de gezette theebladeren is ook terug te proeven. Het bittertje is aangenaam, en de thee valt niet te zwaar. De aardse noten blijven subtiel, waardoor deze thee heel smaakvol is.

De afdronk is ook zeker niet verkeerd. De tannine zorgt voor een heel licht samentrekkend mondgevoel, maar dit is zeker niet onaangenaam. Het accentueert juist de zachtheid van deze zwarte thee.

Ik vind dit een heerlijke zwarte thee zonder veel poespas. Een volle, rijke smaak met een subtiele afdronk. Het komt dan ook misschien niet als een verrassing als ik zeg dat ik het laatste kopje van deze thee al gezet heb.

Welke zwarte thee moet ik volgens jou echt eens proeven?

Java Orange Pekoejava_orange_pekoe_kannetjeJava Orange Pekoe

Geef een reactie

