I love thee, het boek

17 Sep

Tijdens het theerondje van een tijdje terug kocht ik in een Chinese supermarkt niet alleen matchachocolaatjes, maar zag ik ook een geweldig theeboek liggen. I love thee, en een boek met zo’n naam moet ik hebben.

Gelukkig was ik een paar weken later jarig en werd er mij gevraagd wat ik graag wilde hebben. Nou, dit boek! En die kreeg ik dan ook van vriendinnen samen met twee heerlijke chocoladerepen. Daar kun je me altijd blij mee maken.

Ik kon dit boek niet lang laten liggen, dus diezelfde avond ben ik er met m’n neus ingedoken. En binnen een paar dagen was ik erdoorheen. In deze review vertel ik je wat ik van het boek vind.

I love thee – Linda Gaylard

Ik begin bij het begin, de titel. Geweldig, toch? Ik vind hem zelf iets pakkender dan de originele Engelse titel ‘The Tea Book’. Gelukkig is de vertaalster wat creatiever met de titel omgesprongen. Het origineel is dus een Engels boek, geschreven door Linda Gaylard. Een theesommelier uit Canada en gecertificeerd door de Tea Association of Canada. Daarnaast kun je haar ook online volgen op The Tea Stylist.

Qua inhoud krijg je zowel informatieve tekst als prachtige foto’s en illustraties. Beide vullen elkaar goed aan. De tekst is goed vertaald en prettig te lezen, al heeft mijn vertaaloog wel wat spelfoutjes ontdekt. Maar ik heb er wel van geleerd dat het ‘zwartetheesoort’ is, en niet het door mij vaak gebruikte ‘zwarte thee soort’.

Het boek begint bij het begin, de theeplant. Over hoe deze groeit, waar deze groeit en het productieproces. De orthodoxe vs. de CTC-methode. Daarna wordt er op elke thee apart ingegaan. Hierna komt de zetmethode en het bewaren van thee aan bod. Ook het cuppen wordt stap voor stap uitgelegd, dus binnenkort zijn we allemaal professioneel theeproever.

Nadat alle theezetbenodigdheden de revue hebben gepasseerd duiken we de geschiedenis in. Via de theetijdlijn volgen we de thee van 2737 v. Chr. naar nu. De bekendste theeproducerende landen komen ook aan bod. Niet alleen de plantages, maar ook de theecultuur. Zo wordt de afternoon tea behandeld, niet te vergissen met de high tea. En zo wordt ook onder andere de gongfu cha-ceremonie met prachtige foto’s doorgenomen.

Dan is het tijd voor de tisanes. Ondanks dat dit officieel geen thee is, wordt een aftreksel van schors, stengels, bladeren, wortels, bloemen, vruchten en zaden wel ‘thee’ genoemd. Er wordt namelijk heet water overheen gegoten. Mocht je dan ook fan zijn van een kopje wortels, schors, bloemen, bladeren, vruchten en zaden dan is dit jouw hoofdstuk. Hou je er niet van dan leer je alsnog van alles over wat deze natuurlijke producten doen voor je lichaam.

Om van dit boek nog meer een musthave te maken, eindigt het met zo’n 70 pagina’s vol recepten. Warm, koud, met en zonder alcohol, smoothies, frappés, latte, chai, én het recept voor kombucha. Dit staat hoog op mijn lijstje. Tijd om binnenkort op zoek te gaan naar de theezwam, potten te steriliseren en mijn geduld op de proef te stellen.

Ik vind dit echt een prachtig boek. De informatie is goed en de vormgeving is uitnodigend. De ervaren theesommelier leest misschien niks nieuws meer, maar de recreatieve theeliefhebber zal elke pagina een feestje vinden, en zal het boek ook vaak weer even openslaan. Al was het alleen maar om het smaakwiel erbij te pakken om zo houvast te hebben tijdens het cuppen.

Wat is jouw favoriete theeboek?

I love thee theeboekI love thee theeboekI love thee theeboekI love thee theeboek

 

Geef een reactie

