Hoe ik thee review

10 Sep

Net als dat mijn voorkeur voor thee is veranderd, is de manier waarop ik reviews schrijf ook veranderd. Vandaag vertel ik jullie hoe ik thee review.

Hoe meer je je ergens in verdiept, hoe meer je ervan in huis haalt en uiteindelijk word je zelfs een beetje kritisch. Ik dan. Zo vond ik het maanden geleden tijd dat ik wat meer aandacht moest besteden aan de manier waarop ik thee review. Niet hoe ik het artikel schrijf, maar hoe ik de thee zet en proef. Niet meer een grote mok, maar echt met de volle aandacht bij de thee.

Zo review ik thee

Thee reviewen blijft theedrinken, dus heb je thee, water en een theepot of theemok nodig. Eerst het water. Ik gebruikte hier eigenlijk altijd gewoon kraanwater voor, terwijl ik weet welke invloed dat kan hebben op de thee. Ik heb in een eerder artikel al meer geschreven en later zien over het belang van goed water. Sinds kort gebruik ik dan ook Spa water om zo de thee echt goed te kunnen proeven.

Ook gebruik ik tegenwoordig een theesetje in plaats van een grote mok. Ik vind het niet alleen heerlijk om al die handelingen uit te voeren tot de thee in het kopje zit, maar ik vind het ook heerlijk om naar de thee te kijken als deze zich ontvouwt en zijn geheimen prijs geeft. Gebruikte ik hier eerst mijn theesetje uit China voor, sinds het theerondje is dit een glazen setje. Veel handiger om naar de zwemmende theeblaadjes te kijken :)

Om helemaal het beste uit de thee te halen, gebruik ik ook een thermometer en een zandloper. Ja, een zandloper. Deze kreeg ik bij het persevent van Newby, en gebruik ik geregeld. Ik vind het net even wat handiger dan eerst op zoek moeten naar je telefoon, de juiste app openen en de juiste tijd instellen. De thermometer heeft ook voor betere reviews gezorgd, want nu zet ik de thee met echt de juiste temperatuur. Geen gegok meer.

En dan is de thee gezet en is het tijd om te proeven! Maar niet voordat ik aan de theeblaadjes heb geroken. Ze geven namelijk al zoveel weg qua smaak. Sla dit dan ook zeker niet over. En dan mag ik slurpen. Ik schenk mijn tasting cup (die van het Dutch Tea Festival) vol, en slurp het naar binnen. Meteen probeer ik te achterhalen wat ik proef. Komt het overheen met de geur, proef ik totaal iets anders of is de thee juist zwaarder of lichter dan verwacht. En met elke slok herhaal ik dat. Maar ik vind dit nog steeds lastig hoor! Het precies onder woorden brengen van wat ik proef. Gelukkig heb ik daar sinds kort een smaakwiel voor uit een theeboek (dit boek komt nog online).

Onder het proeven probeer ik alles wat in mij opkomt meteen op papier te zetten om na mijn laatste slok meteen dat deel van de review te schrijven. En dat doe ik vaak onder het genot van een tweede kannetje thee, heerlijk.

Deze manier van theedrinken gebruik ik niet alleen als ik een thee wil reviewen, maar ook als ik eens lekker van een thee wil genieten tussen het werk door. Ik gun mezelf daar steeds vaker de tijd voor, dus dit theeritueel is echt genieten.

Hoe ziet jouw theeritueel eruit als je echt de tijd neemt om van je thee te genieten?

Hoe review ik theeHoe review ik theeHoe review ik thee

Eén reactie to “Hoe ik thee review”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Review: Tangerine White Peony | LoveForTea - 13 september 2016

    […] White Peony riep al weken mijn naam, en nadat ik afgelopen zaterdag eens uitgebreid verteld heb hoe ik thee review, heb ik ook meteen dit theeritueel toegepast op de Tangerine White […]

Geef een reactie

