Osmanthus van Thee aan Zee

27 Aug

Was ik eerst gek op groene thee, nu heeft de oolong mijn aandacht te pakken. Vooral de licht geoxideerde oolongs, en daar is deze Osmanthus van Thee aan Zee een goed voorbeeld van.

Oolongthee zit qua oxidatie tussen groene en zwarte thee in. Waar groene thee niet geoxideerd is en zwarte thee volledig geoxideerd is, varieert het oxidatieniveau van oolongthee. Zo zijn er licht geoxideerde oolongs die de zachtheid van groene thee bevatten, terwijl donkere oolongs veel meer het aardse karakter van zwarte thee hebben.

Osmanthus

Osmanthus oolong

Voor het zetten

Hoeveelheid: 2 gram
Watertemperatuur: water dat net aan de kook is
Trektijd: 3 minuten

Na het zetten

Geur: Dat dit een licht geoxideerde oolong is, is goed te ruiken. Hij ruikt licht, zacht en bloemig.

Smaak: De thee is heel licht van kleur en veel krachtiger van smaak dan je zou verwachten. Toch smaakt de osmanthus nog steeds zacht. En ja, de osmanthusbloemen waarmee deze oolong gegeurd is, zorgen voor een heerlijk zoetje. Ook proef je dat deze oolong licht geoxideerd is. Er zit een krachtige noot onder de osmanthus verstopt zonder dat deze gaat overheersen.

Voor de tweede opschenking heb ik water gebruikt van rond de 85°C. Ik was benieuwd wat deze temperatuur met de thee zou doen. De oolong is nog steeds heerlijk zacht en zoet van smaak. Wel vind ik dat de zoete noot nu wat beter tot zijn recht komt.

Deze osmanthus oolong is een perfecte thee die verfrist op een warme zomerdag, maar ook een oppepper geeft op een druilerige dag. Ik snap mezelf wel waarom ik vaker voor oolongthee kies.

Wat is jouw favoriete oolongthee?

Osmanthus oolongOsmanthus oolong

 

Geef een reactie

