Dutch Tea Festival

31 Mei

Afgelopen zondag was het eindelijk zover, het eerste Dutch Tea Festival in DeFabrique in Utrecht! Ik kan wel zeggen dat het een groot succes was vol theeliefhebbers, mooie theemerken, veel gevulde tasting cups en veel leuten, slurpen en proeven.

Dutch Tea Festival

Een eerste festival van iets is altijd spannend. Slaat het aan? Komen er genoeg bezoekers? Nou, daar was bij deze eerste editie van het Dutch Tea Festival geen probleem. Wat veel theeliefhebbers bij elkaar!

Bij binnenkomst van de prachtige, industriële event locatie, DeFabrique, kreeg ik een mooie tas én tasting cup. Dit vind ik zo geniaal bedacht. Iedereen heeft z’n eigen kommetje en kan zo bij elke stand van lekkere thee genieten. Geen plastic bekertjes, maar een echt klein kopje. Super! Ook als souvenirtje.

Ik was wat later dan gepland op het event, dus ik ging eerst langs alle stands om daarna richting een workshop te gaan. Maar door alle theeliefhebbers duurde het rondje stands wat langer dan verwacht, dus heb ik helaas wat minder workshop kunnen volgen dan ik van plan was. Maar dat mocht de pret niet derven!

matcha op het Dutch Tea Festival

Thee en meditatie

De eerste workshop waar ik naartoe ging was heerlijk. Niet alleen de thee, maar ook de rust tijdens een druk bezocht event. De workshop duurde een half uur en de eerste 15 a 20 minuten moesten in stilte doorgebracht worden. Geweldig om zo al je aandacht te richten op het ritueel van het theezetten, zo ontspannend. Iedereen kreeg ook meerdere kopjes thee om in stilte van te genieten. Ik mag dan niet super spiritueel aangelegd te zijn, maar na die rust en de kopjes thee kon ik de drukte weer aan.

Teajam

Hier keek ik zo naar uit! Op het Amsterdam Coffee Festival had ik hem helaas gemist, maar als je los wilt gaan met theezetten dan is de teajam van Kiona Malinka van CrusioT een aanrader. Iedereen kon zelf aan de slag met theezetten, en Kiona liet zien hoe je matcha zet. En die mochten we natuurlijk ook lekker proeven. Ik werd er weer eens aan herinnerd dat ik toch echt vaker matcha moet zetten en drinken.

Dutch Tea Festival: matcha

En toen was het al half vier geweest! Helaas net te laat voor de workshop thee en food pairing van Mariella Erkens, maar mijn doel was deelnemen aan de teajam en dat is gelukt. Na een aantal rondjes langs alle stand gelopen te hebben, gepraat te hebben met o.a. InfiniTea, Ortea?, Lemon Poppy en ITC Academy, veel lekkere thee geproefd, opgehaald of gekocht te hebben, te hebben genoten van een stuk carrot cake, muziek van Giels Talentenjacht en de prachtige locatie was het rond half vijf weer tijd om naar huis te gaan.

Ik heb lang naar dit festival uitgekeken en het heeft het meer dan waargemaakt. Veel thee, mooie merken en leuke workshops. Ik kijk al uit naar de tweede editie op 28 mei 2017.

Alle foto’s die ik gemaakt heb op het Dutch Tea Festival vind je op de Facebook-pagina van  LoveForTea.

Was jij een van de theeliefhebbers die hebben genoten op het Dutch Tea Festival? Ik hoor graag wat jij van dit theefestival vond.

11 Reacties to “Dutch Tea Festival”

  1. rensinasteursma 31 mei 2016 bij 17:24 #

    Wat een mooi blog heb je gemaakt!
    Leuk om alles zo even via jou terug te lezen.
    Ik heb ook met 3 workshops meegedaan, maar helaas erg druk inderdaad. De teajam was tof he, vond het zo bijzonder om haar verhalen te horen.
    Ik ben druk bezig met mijn blog, hoop hem donderdag online te hebben.
    Groetjes Rensina
    mydailyteacup.wordpress.com

    • Kayleigh 31 mei 2016 bij 17:43 #

      Ja de teajam was echt super! Ik ben benieuwd naar jouw verslag.

      • rensinasteursma 4 juni 2016 bij 08:34 #

        Hij staat inmiddels online hoor, afgelopen donderdag :)

  2. CeeCee 31 mei 2016 bij 09:21 #

    Ik was er, met vriendlief (we staan zelfs op je foto’s :) ), en wij vonden het een groot succes! Ondanks de drukte (die we maar voor lief nemen, want door dit grote succes staat nu de volgende editie al gepland). En inderdaad, geniaal, die tasting cup. Hij staat nu te pronken in m’n theekastje, als tastbare herinnering.

    Wij hebben de 1e workshop van ITC Academy gevolgd, over ruiken en proeven, die was erg interessant. (De mededeling dat cursisten die 3 uit 6 geuren weten te herkennen de opleiding gratis krijgen, verleidde me bijna om me meteen in te schrijven… Ware het niet, dat ik er vrij zeker van ben dat dat me niet gaat lukken.) De 2e ITC A workshop hebben we maar laten schieten, omdat we geen zin meer hadden om in de enorme rij te staan (kennelijk waren we niet de enigen die de 1e leuk vonden).

    Ook erg leuk om de mensen achter bedrijven die ik van internet ken, nu irl te zien. En we hebben ons weten te beheersen, en samen opgeteld maar 5 soorten thee (van Thee van Sander, Tea-Adventure en Lemon Poppy), en koffiebonen (van Black Rebel) gekocht.

    Wij gaan zeker volgend jaar weer!

  3. CarlavdM 31 mei 2016 bij 08:46 #

    Hallo Kayleigh,
    Ook ik was uit Friesland na 1,5 uur rijden aangekomen bij inderdaad een mooie locatie, die oude gebouwen hebben toch wel wat.
    Toen ik kwam was het al behoorlijk druk. Leuke stands (wel een beetje klein) en heerlijke theeën geproefd en mijn ogen uit gekeken naar alle varianten van de thee.
    Leuke theezakjes gekocht bij Or Tea? Ik vind de afbeeldingen zo leuk, die gaan bij mijn Oosterse theezakjes-verzameling ;o)
    Bij de workshops was het errug druk en soms wat de rij zo lang, dus ook ik heb diverse helaas niet kunnen meemaken.
    Het enige nadeel vond ik dat de paden errug smal waren en je er soms echt er niet doorheen kwam, hoop dat het volgend jaar wat ruimer opgezet word.
    Maar al met al vond ik het een leuk eerste Tea-festival, ik heb genoten!

    • Kayleigh 31 mei 2016 bij 09:58 #

      Nou dan was je er met 1,5 uur rijden vanuit het Noorden sneller dan ik met de trein uit Flevoland. Zo jammer die spoorwerkzaamheden. OrTea? was ook de eerste thee die ik kocht. De verpakking is inderdaad geweldig :)

Trackbacks/Pingbacks

  1. Wat bloggen mij geleerd heeft over thee | LoveForTea - 20 september 2016

    […] kwam ik achter tijdens het Dutch Tea Festival. Wat een opkomst! En ik geef al die theeliefhebbers groot gelijk! Laten we er nu voor zorgen dat […]

  2. Afrikaanse elegantie in je theekop | LoveForTea - 23 juli 2016

    […] het Dutch Tea Festival liep ik tegen een nieuw merk aan, Cupkes. Ik nam een proefzakje African Lady – Tanzania […]

  3. EnerGinger van Or Tea? | LoveForTea - 18 juni 2016

    […] komen op Instagram en ik  ben gewoon verliefd op de vormgeving. Toen ik de stand zag op het Dutch Tea Festival vloog mijn geld mijn portemonnee uit. Wel moest ik van mijzelf een thee kiezen die ik normaal niet […]

  4. Ice tea van Lemon Poppy | LoveForTea - 7 juni 2016

    […] het Dutch Tea Festival heb ik ze geproefd en er uiteindelijk eentje gekocht om thuis van te […]

  5. The First Ever FesTEAval in Holland | Marustan's - 2 juni 2016

    […] Love for tea (Dutch) […]

Geef een reactie

