Groene thee cupcakes met matcha frosting

14 Mei

Naast thee drinken ben ik ook gek op cupcakes bakken. In mijn Hummingbird Bakery kookboek vond ik een variant met groene thee. Ook stond er een recept voor matcha frosting. Ben je al benieuwd naar deze groene thee cupcakes met matcha frosting?

Beide recepten komen dus uit een kookboek van Hummingbird Bakery. Deze kocht ik in London en elk recept dat ik al gemaakt heb, was hemels. Ik heb dus hoge verwachtingen van deze cupcakes met groene thee en matcha.

Groene thee cupcakes met matcha frosting

Ik ging enthousiast van start. Ik wilde grote cupcakes. Een tijdje terug liep ik tegen extra grote cupcake/muffin papiertjes aan, en die wilde ik gebruiken. Helaas pasten deze niet in het muffinblik, dus zette ik vier vormpjes in een brownieblik. En ik had niet eens genoeg beslag om ze alle vier te vullen! Haha, deze vormpjes zijn dus mega en doordat ze niet mooi rond blijven tijdens het bakken, zijn deze groene thee cupcakes uitgegroeid tot kleine groene thee cakejes. Ze zijn er niet minder lekker om!

Het cakeje zelf is een chocolade cakeje met groene thee. Super luchtig, super lekker, maar de groene thee proef ik niet echt terug. Ik denk dat het cacaopoeder gewoon te overheersend is. Of ik had gewoon meer losse thee moeten gebruiken.

Een hap met de matchafrosting maakt het gemis van de groene thee goed. De combinatie van chocolade met matcha is gewoon een match made in heaven. Je proeft de matcha goed waardoor de frosting niet zo zoet is. Dit is een perfecte lekkernij voor bij een kop groene thee. Al benieuwd naar het recept?

Volgens Hummingbird is het recept genoeg voor 12 cupcakes, al denk ik eerder dat je er 6 tot 8 uit kunt halen. Ook heb ik het recept iets aangepast. 100 gram suiker is namelijk meer dan genoeg.

Groene thee cupcakes

Groene thee cupcake met matcha frosting

Ingrediënten

120 ml volle melk
3 zakjes groene thee of 7 gram losse thee (Ik gebruikte Taiwan Chun Mee)
100 gram bloem
20 gram cacaopoeder
100 gram suiker
1,5 theelepel bakpoeder
snufje zout
40 gram ongezouten boter op kamertemperatuur
1 ei
1/4 theelepel vanille-extract

  1. Doe de thee bij de melk in een glas of kan. Dek het af en zet het voor een paar uur in de koelkast. Liefst de hele nacht.
  2. Verwarm de oven voor op 170°C of op gasstand 3.*
  3. Doe het bloem, het cacaopoeder, de suiker, het bakpoeder, het zout en de boter in een kom en mix het op een lage stand met de vrijstaande mixer (met platte menghaak) of handmixer tot je een zanderige consistentie krijgt.
  4. Haal de thee uit de melk en meng het met het ei en de vanille extract.
  5. Giet de helft van de melk voorzichtig bij het bloemmengsel en mix tot alles goed gemengd is.
  6. Zet de mixer hoger om te zorgen dat er geen klontjes in het beslag zitten.
  7. Zet de mixer weer lager en giet voorzichtig de overgebleven melk erbij. Mix net zolang tot je een mooi egaal beslag hebt.
  8. Vul de cupcakevormpjes voor driekwart met het mengsel en bak ze voor zo’n 20 tot 25 minuten in de voorverwarmde oven. Ze zijn klaar als een saté-prikker er droog uitkomt of als de cakejes terug veren als je er voorzichtig op drukt.
  9. Laat ze goed afkoelen voordat je de frosting erop doet. Maak ze helemaal af door er nog wat extra matcha overheen te strooien.

*Deze temperatuur is bedoeld voor een standaard oven. Heb je een heteluchtoven dan moet je de temperatuur aanpassen. Kijk hiervoor in het boekje van je oven.

Matcha frosting

Ingrediënten

250 gram poedersuiker
80 gram ongezouten boter op kamertemperatuur
20 gram matcha + extra als garnering (Ik gebruikte Uji no Sato van mr&mrs tea.)
25 ml volle melk

  1. Mix de poedersuiker, boter en de matcha op een mediumlage snelheid in een vrijstaande mixer (met platte menghaak) of met een handmixer tot alles goed gemengd is.
  2. Zeg je mixer lager en giet langzaam de melk erbij.
  3. Als alle melk is opgenomen, mag de snelheid van de mixer weer omhoog en blijf je mixen tot het een licht en luchtig is geworden.
  4. Smeer nu de matcha frosting over de groene thee cupcake (of elke andere cupcake, zoals bijvoorbeeld vanille).

Mocht je ze ook gaan maken, dan hoor ik graag hoe jij ze vindt! Bij mij komen ze op de ‘vaker maken’-lijst, al kies ik dan wel voor de normale ‘kleine’ cupcake variant.

Kook of bak jij weleens met thee?

 

2 Reacties to “Groene thee cupcakes met matcha frosting”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Wat staat er op het verlanglijstje van een theeliefhebber? | LoveForTea - 10 december 2016

    […] dat ik mijn matcha vooral gebruik om matcha latte’s van te maken of om cupcakes mee te bakken, zou ik toch graag nog een matcha setje aan mijn theespullen willen toevoegen. Je […]

  2. Tea Moments’16 Mei | LoveForTea - 28 mei 2016

    […] of het nou bij het eten of in het eten zit, heerlijk. Zo maakte ik begin deze maand deze heerlijke groene thee cupcakes met matcha frosting. Aanrader! Ook kan lunchen voor mij niet meer zonder kop thee. Deze dag stond er een goed gevulde […]

Geef een reactie

