Het Dutch Tea Festival komt eraan

23 Apr

Nog een maandje geduld en dan vindt het eerst theefestival in Nederland plaats, namelijk het Dutch Tea Festival. Op zondag 29 mei komen alle theeliefhebbers en theeliefhebbers in spe samen in DeFabrique Utrecht om te genieten van thee. 

 

Thee drinken op het Dutch Tea Festival

De bedenkster van dit event is Nikki Hoolwerf. Tijdens haar werk als partymanager luisterde ze naar de wensen van een vertegenwoordiger van de Zwembadbeurs, en dacht: ‘Voor alles wordt er wel een event georganiseerd. Waarom niet voor thee?’

Gelukkig is ze met dit idee aan de slag gegaan, en is hieruit het Dutch Tea Festival ontstaan. Om meer over dit evenement en de theeliefhebber erachter te weten te komen, nam ik contact op met Nikki en stelde ik haar een aantal vragen.

Waar komt jouw passie voor thee vandaan?

Toen ik nog een klein Nikki-tje was dronk ik veel thee bij mijn oma, dan wel met een flinke scheut melk en twee schepjes suiker, maar voor mijn gevoel is dat waar alles mee begonnen is. Een paar jaar geleden kreeg ik voor mijn verjaardag wat losse thee, en in het jaar dat erop volgde ontdekte ik steeds meer (gezoete) losse thee. In oktober 2014 begon ik mijn blog leuketheetjes.nl, waardoor ik in contact kwam met leveranciers van pure losse thee. Heel snel werd ik verliefd op de prachtige blaadjes, die heerlijk geurden en de meest waanzinnige smaken tentoonspreiden. De liefde en het geluk dat uit deze blaadjes voortvloeit zorgt voor een passie die niet te stoppen is.

Wat is jouw favoriete theemoment? 

Mijn favoriete theemoment is wanneer ik niets aan mijn hoofd heb, en daardoor volledig kan genieten van de thee. Dan probeer ik alle geuren, smaken en kleuren in me op te nemen, waardoor de rust versterkt word en ik even helemaal “in the moment” ben.

Welke thee zit er vaak in jouw theekop?

Dat verschilt enorm en heeft te maken met een heleboel factoren; hoeveel tijd heb ik, ben ik rustig genoeg om écht te genieten, wat voor weer is het, in wat voor mood ben ik. Terugkerende lievelings-theeën zijn toch wel de Tie Guan Yin en Honeybush mango lemon.

Wanneer was het voor jou duidelijk dat er een theefestival moest komen?

Toen ik mij realiseerde dat ik heel graag een keer samen zou willen komen met alle theeliefhebbers die ik ken (en die er zijn). Ik geniet er enorm van om met anderen thee te zetten, van elkaar te leren en gewoon samen te zijn. Ik werk op een evenementen locatie en kom dag in dag uit de meest uiteenlopende evenementen tegen, maar een evenement voor thee bestond nog niet. Toen ik me dat realiseerde ben ik in gesprek gegaan met mijn werk, en gelukkig reageerden zij heel enthousiast op het idee, en inmiddels zijn we al bijna zover dat het eerst Festeaval plaats gaat vinden.

Wat kunnen we verwachten op het Dutch Tea Festival?

Een heleboel lekkere thee, met veel lieve mensen en interessante workshops en ceremonies. Bij iedere stand mag je thee proeven met de tasting cup die je krijgt uitgereikt bij de ingang. Deze tasting cup mag je meenemen naar huis, om ook thuis nog na te kunnen genieten van de dag. Daarnaast zijn er heel veel uiteenlopende workshops waar je meer kunt leren over thee. Ook de theeceremonies gaan heel bijzonder worden om bij te wonen.

Welk merk, workshop of onderdeel van het festival mogen we absoluut niet missen?

Ik kijk zelf enorm uit naar de TeaJam van Kiona Malinka van Crusio Thee, maar ook de verschillende theeceremonies en workshops zijn tof. En verder komt er een Hidden Tea Club waar de bezoekers naar op zoek mogen gaan, ik ben heel benieuwd wat iedereen hier van gaat vinden…

Zijn er nog kaartjes te koop?

Zeker! Je kan de tickets aanschaffen op: http://www.festeaval.nl/tickets/

Als zo’n theeliefhebber achter dit evenement zit, kan het niet anders dan dat dit een groot succes wordt. Ik ben zeker van de partij en kijk enorm uit naar de TeaJam van Kiona Malinka. Deze heb ik gemist op het Amsterdam Coffee Festival en dat gaat me niet nog een keer gebeuren! En dan de Hidden Tea Club. Ik ben benieuwd.

Zie ik jou op 29 mei?

Foto’s: Dutch Tea Festival

Geef een reactie

