Ice tea, the cold brew-methode

16 Apr

Het voorjaar laat zich voorzichtig zien en bij mij betekent dat dat ik weer zin krijg in ice tea. Verfrissende koude thee voor op een warme dag. En een paar weken terug werd ik er weer aan herinnerd dat het zo eenvoudig is! Vandaag deel ik deze makkelijke cold brew-methode met jullie.

Een paar weken terug op het Amsterdam Coffee Festival herinnerden de mannen van Yumchatea mij weer aan de cold brew-methode. Ze lieten mij een heerlijke ice tea proeven waardoor ik meteen zelf weer aan de slag wil.

Ice tea maken: cold brew-methode

Maar wat is de cold brew-methode?

Eigenlijk is het heel simpel. Je laat de losse thee trekken in koud water, vandaar de naam cold brew. Voor deze methode heb je wel wat geduld nodig, want de ice tea moet zeker een paar uur trekken. Even snel een verfrissende dorstlesser maken zit er dus niet in. Maar als je de ice tea de tijd geeft om te trekken, krijg je een heerlijke koude thee die subtieler van smaak is dan de warme variant.

Het toepassen van de cold brew-methode is heel eenvoudig. Zoek je favoriete thee op, wel het liefst pure thee, en gebruik twee eetlepels losse thee op een liter water. Je kunt hier natuurlijk altijd mee variëren. De losse thee spoel ik wel altijd even voor met gekookt water. Zo ontwaken ze en gaan ze direct smaak afgeven aan het koude water.

In een kan giet ik eerst het water en daar doe ik de theeblaadjes bij. Aangezien ik deze cold brew ice tea het liefst drink op een warme dag, moet deze wel lekker koud zijn. Ik laat de ice tea dan ook trekken in de koelkast. En als je dat slim aanpakt, doe je dat de avond van tevoren zodat je ice tea de hele nacht kan trekken en jij de volgende dag een verfrissende dorstlesser hebt.

Jouw cold brew-variaties

Deze manier van ice tea maken is geschikt voor alle soorten thee. Wel zou ik kiezen voor pure thee zonder toegevoegde smaakjes en stofjes. Maar laat je je niet door mij tegenhouden! Ga experimenteren en ontdek welke theeën jij lekker vindt. Denk daarbij niet alleen aan verschillende theesoorten, maar ook aan het toevoegen van fruit, lavendel, munt, vruchtensap, honing etc.

Inspiratie nodig? Probeer dan eens deze gingko lemon twist ice tea, deze citrus oolong ice tea of mijn homemade hibiscus ice tea.

Ben jij ook zo’n fan van ice tea? Laat jouw favoriete combinatie hieronder achter.

3 Reacties to “Ice tea, the cold brew-methode”

  1. vanessateaxperience 21 april 2016 bij 12:09 #

    Wat een leuke recepten! Deze probeer ik zeker en vast ook!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Zwarte thee ice tea met nectarine | LoveForTea - 8 juli 2016

    […] de thee volgens de cold brew-methode door het water in een pan of karaf te gieten en hier de losse thee bij te […]

  2. Knalgroene ice tea met citroen | LoveForTea - 4 juli 2016

    […] kan een ice tea-recept niet simpeler. En sneller kan ook haast niet. De cold brew-methode is er niks bij! Dit recept doet namelijk de naam ‘ice tea’ eer aan. Je hoeft geen water […]

Geef een reactie

