Review: 100 years black

12 Mrt

Ik hoor de zwarte theeliefhebbers al zeggen ‘Eindelijk weer een review over zwarte thee’. Ja, ik heb mijn voorkeur voor groene thee iets te ver laten doorschieten. Maar dat ga ik goed maken met deze 100 years black, zwarte thee van 100 jaar oude theeplanten.

100 years black is een handgeplukte thee van een biologische theeplantage in de bergen van Sanjiang, China. Dit gebied is ver weg van fabrieken, wegen en steden en is door Tea-Adventure naar Nederland gebracht.

100 years black

100 years black zwarte thee

Zetmethode

Hoeveelheid thee: 2 gram
Watertemperatuur: 90°C
Trektijd: 1 minuut

Na het zetten

Geur: De theebladeren ruiken na het zetten van de thee aards, maar niet te zwaar en te heftig.
Smaak: Deze zwarte thee heeft een warme en volle smaak. Het aardse is ook terug te proeven, maar doordat ik ook iets zoets proef, wil ik ook karamelachtig zeggen. Een hele interessante smaak dus. Dit is een lichte, smaakvolle en aromatische thee. Zeker geen zwarte thee die valt in de categorie zwaar, krachtig en donker. Dit is dan ook een zwarte thee die mij vaker een kop zwarte thee doet laten inschenken.

Ondanks dat ik geen grote zwarte theedrinker ben, is deze 100 years black erg lekker. Juist het zachte en zoete karakter kan ik waarderen.

Wat spreekt jou zo aan aan zwarte thee?

 

9 Reacties to “Review: 100 years black”

  1. Jiska Sanders-van Soest 13 maart 2016 bij 16:44 #

    Het zoete wat jij proeft kan ik er niet zo uithalen, maar verder denken we er hetzelfde over: een hele lichte en toch smaakvolle zwarte thee. Het drinkt heel soepel, voelt wat fluwelig in de mond, en geeft veel en lang nasmaak.
    Ook totaal geen ‘bittertje’ wat mensen die niet zo van zwarte thee houden vaak wat afschrikt!

    • Kayleigh 13 maart 2016 bij 17:57 #

      En precies dat ‘bittertje’ houdt mij vaak tegen bij zwarte thee, maar zoals je zegt is deze heerlijk licht.

      • Jiska Sanders-van Soest 16 maart 2016 bij 18:44 #

        Je kan ook je zwarte thee met een lagere watertemperatuur zetten! Dat is niet per se voorgehouden aan groene of witte thee ;)
        Hoe lager de temperatuur, hoe minder bittertje. De houtige, mossige, bosachtige, en anderszins krachtige smaken komen bij hogere zettemperatuur meer naar boven, bij een steeds lagere zettemperatuur komen steeds meer subtielere, fruitigere en zoetere smaken tot uiting.

      • Kayleigh 16 maart 2016 bij 21:28 #

        Heb je gelijk in :)

  2. Kees 13 maart 2016 bij 16:42 #

    Het lijkt mij dat elke zwarte thee die maar 1 minuut trekt een lichte, geen zware thee is.

    • Anoniem 14 maart 2016 bij 08:48 #

      Er zijn pu’ers of rotstheeën die na 1 minuut licht zijn, maar ook die zware smaak (wel erg lekker) hebben.

      • Kees 14 maart 2016 bij 19:06 #

        Weer wat geleerd. Kan je een rotsthee (geen Pu-Er) aanbevelen die na 1 minuut een zware smaak heeft? Alvast bedankt.

      • Kees 18 maart 2016 bij 14:39 #

        Anoniem, ben erg benieuwd naar je aanbeveling aangezien ik altijd in ben voor het proberen van een voor mij nieuwe thee. Een rotsthee ken ik nog niet. Hoor graag van je.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tea Moments’16 maart | LoveForTea - 29 maart 2016

    […] te snel aan een kop zwarte thee die veel te lang heeft getrokken. Gelukkig had ik nog een zakje 100 years black liggen. Deze heeft mij zeker doen inzien dat zwarte thee niet zwaar hoeft te […]

Geef een reactie

