De Reizende Theedoos #3

23 Feb

Een paar weken terug viel de Reizende Theedoos van Leuketheetjes.nl weer bij mij op de mat. Dat betekende dat ik weer nieuwe theeën kon uitkiezen en iemand anders weer blij kon gaan maken met de theeën die ik van plan was toe te voegen. Benieuwd welke theeën ik dit keer uit de Reizende Theedoos heb gehaald? 

Reizende Theedoos #3: darjeeling, buchu en lavendel

Dit keer trokken drie theeën mijn aandacht, namelijk darjeeling, buchu en lavendel. Ik was erg blij om een darjeeling in de theedoos aan te treffen, want ik had net een recept gevonden voor een cake met darjeeling. Die staat hier dus binnenkort in de oven. Ook de lavendel heb ik uit de doos gehaald voor een bakproject, maar deze moet ik nog even verder vormgeven. En als derde thee koos ik voor buchu.

Buchu – Mevrouw Cha

Deze thee trok mijn aandacht en moest ik gewoon proberen. Waarom? Ten eerste had ik nog nooit een thee van Mevrouw Cha geproefd, en ten tweede was deze thee compleet nieuw voor mij. Nog nooit had ik van buchu gehoord. En laat nieuwe theeën ontdekken nu net een van de doelen zijn van de Reizende Theedoos.

Wat is buchu?

Dat vroeg ik mij ook af, dus ben ik het internet op gedoken. Officieel is buchu geen thee, want het is niet afkomstig van de theeplant. Buchu is een kruid dat je alleen vindt op de berghellingen in Zuid-Afrika. En niet zomaar een kruid. Buchu bladeren zouden een reinigende werking op het lichaam hebben, waaronder het afvoeren van een te veel aan water dat het lichaam vasthoudt. Daarnaast is het een natuurlijk ontsmettingsmiddel en ontstekingsremmer, en gaat het krampen tegen. Een thee voor een goede gezondheid dus. Maar hoe smaakt deze?

Nou, eigenlijk niet verkeerd. De bladeren en de thee zelf hebben een uitgesproken geur en smaak die ik best heel prettig vind. De thee smaakt zoals de theebladeren ruiken, en deze smaak/geur vind ik lastig te omschrijven. Het heeft dat frisse van pepermunt in zich, maar dan kruidiger. Ik vind de thee erg lekker, maar het is toch wel even iets anders dan thee van de theeplant. Mocht je van de bekende theepaden willen afstappen, dan is dit een goede optie en zeker het proberen waard.

Darjeeling – Sourenee

Ondanks dat ik deze thee uit de Theedoos gehaald had vanwege een bakproject, moet ik deze natuurlijk ook gewoon als een kop thee proeven, de darjeeling first flush uit 2015. Ik ben verbaasd over de lichte kleur van de thee. Ik ging er vanuit dat er een diepe, donkere kleur in mijn theekop zou verschijnen, maar het tegenovergestelde is waar. De smaak is sterker dan dat je van de kleur zou afleiden, maar is tegelijkertijd ook zacht en naar mijn idee zelfs heel licht zoet. Of toch kruidig? Elke slok lijkt anders te smaken en ik kan niet wachten om deze thee in een van mijn baksels te gebruiken.

Dankzij de Reizende Theedoos heb ik weer een nieuwe thee leren kennen, en staat er hopelijk binnenkort een heerlijke cake in de oven met daarin darjeeling verwerkt. Mocht dit een succes zijn, dan komt het recept zeker op mijn blog te staan.

Ontvangen jullie de Reizende Theedoos ook? Zo ja, welke theeën heb jij eruit gehaald?

6 Reacties to “De Reizende Theedoos #3”

  1. Jiska Sanders-van Soest 24 februari 2016 bij 02:27 #

    Auw. Dat voelde ik wel even. Een prachtige, dure, echte first flush gebruiken om te… bakken? Zo zonde! Zou je niet van deze Darjeeling genieten door hem te drinken, en een goedkopere (en zelfs wat krachtigere!) second – of nog latere – flush kopen voor je baksels?

    • Kayleigh 24 februari 2016 bij 10:05 #

      Het recept vroeg ook om een first flush vandaar, maar ik zal dit zeker in mijn achterhoofd houden!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tea Moments juli ’16 | LoveForTea - 30 juli 2016

    […] vele koppen ice tea dronk ik ook genoeg koppen warme thee. Zo pakte ik de Buchu er weer eens bij, heerlijk. Ook maakte ik een matcha latte die weer heel goed smaakte. Thee van Thee […]

  2. Tea Moments’16 maart | LoveForTea - 29 maart 2016

    […] Buchu uit de laatste Reizende Theedoos zat ook geregeld in mijn theekop. Echt een thee  die je lekker vindt of niet. Ik ben gevallen voor […]

  3. Mix-it: Darjeeling en lavendel | LoveForTea - 26 maart 2016

    […] deze mix heb ik twee theeën uit de Reizende Theedoos gebruikt, namelijk een darjeeling first flush van Sourenee, en lavendel van Thee aan Zee. Beide heb […]

  4. Tea Moments’16 februari | LoveForTea - 27 februari 2016

    […] Februari is ook de maand dat ik eindelijk een kop matcha kan proberen, want ik kreeg een zakje toegestuurd van Mr&Mrs Tea. Bedankt! Naast dat kopje matcha heb ik ook een aantal recepten op het oog waarvoor ik deze matcha ga gebruiken. Zo heb ik al twee ontbijtjes in de planning staan om te proeven. Ook mocht ik weer thee uitzoeken uit de reizende theedoos. […]

Geef een reactie

