Review: Xiao Zhong

22 Dec

’s Middags genieten van een kop zwarte thee was lange tijd niet voor mij weggelegd, op één uitzondering na, Lapsang Souchong. Juist vanwege de rooksmaak kan ik hier heerlijk van genieten. Deze rooksmaak is helaas niet voor iedereen weggelegd. Voor diegenen deze review over Xiao Zhong. Een gerookte zwarte thee, maar een stuk lichter dan de Lapsang souchong.

Xiao Zhong

Herkomst: Fujian, China.

Xiao Zhong zwarte thee

Voor het zetten

Hoeveelheid: 2 gram
Watertemperatuur: 95°C
Trektijd: 2 minuten

Na het zetten

Geur: De bladeren ruiken erg aromatisch. Ik ruik chocolade, maar ook een lichte rooksmaak. De geur is zeker niet zwaar te noemen.
Smaak: De smaak van de thee is wat lichter dan de geur. Toch is deze nog steeds krachtig te noemen. De rooksmaak is licht en aangenaam en zeker niet te vergelijken met een Lapsang Souchong. Af en toe denk ik zelfs een licht zoetje te proeven.

Voor wie de Lapsang Souchong te heftig vindt, is deze Xiao Zhong het proberen waard. De gerookte theebladeren zorgen voor een krachtige thee zonder overheersende rooksmaak. Perfect om na een maaltijd te drinken.

Drinken jullie graag een kop zwarte thee met aanwezige rooksmaak, of ga je liever voor een kop Xiao Zhong met een lichter karakter?

6 Reacties to “Review: Xiao Zhong”

  1. Bennienc 23 december 2015 bij 18:18 #

    Klinkt lekker hoe je het beschrijft maar zwarte thee is echt niks voor mij :D Ben al jaren trouwe groene en witte drinker ;) Maar moet nog eens een lekkere zwarte thee proberen. Je hebt me er weer zin in doen krijgen :)

    • Kayleigh 23 december 2015 bij 19:06 #

      Ik ben ook geen groot zwarte thee liefhebber, maar door deze thee drink ik het toch vaker. Probeer eens een kop :)

      • Bennienc 23 december 2015 bij 23:31 #

        Zal ik zeker doen :)

  2. CeeCee 22 december 2015 bij 10:53 #

    Ik bedoelde natuurlijk: ik ga de Xiao Zhong van Teajoy ook eens proberen :)

  3. CeeCee 22 december 2015 bij 10:52 #

    Ik was nooit een fan van lapsang souchong (en dat is een understatement), tot ik een tijdje geleden besloot ’t toch maar weer eens te proberen met de lapsang souchong van Tea-Adventure. En die vond ik allebei zo lekker (zowel de chinese stijl als de imperial), dat ik helemaal van gedachten veranderd ben. En ik ga die van Xiao Zhong zeker ook eens proberen.

    • Kayleigh 22 december 2015 bij 12:13 #

      Je moet inderdaad even aan de smaak wennen, maar daarna is het heerlijk.

Geef een reactie

