Waarom je vaker matcha moet drinken

12 Dec

Ik ben niet iemand die voorop loopt als het gaat om trends. Zo heeft het ook enige tijd geduurd voordat ik matcha probeerde. Toegegeven, tot nu toe is het alleen een matcha latte mix geweest, maar hopelijk komt daar snel verandering in. Tot die tijd probeer ik zoveel mogelijk over matcha te weten te komen.

Matcha groene thee poeder

Wat is matcha?

Matcha is Japanse groene thee dat vermalen is tot poeder. Een paar weken voordat de bladeren geplukt worden leggen theeboeren donkere doeken over de struiken heen. Hierdoor krijgen de bladeren minder zonlicht en gaan ze extra chlorofyl aanmaken waardoor die bekende fel groene kleur ontstaat. Na het plukken worden de bladeren gedroogd en gemalen.

Hoe zet je matcha?

Matcha koop je in poedervorm en je hebt geen zeefje of zakje nodig tijdens het zetten van de thee. Je mixt het poeder namelijk met water in een chawan (theekom). Het liefst doe je dit met een chasen, een soort kwast van bamboo. Hiermee klop je de thee op waardoor er een schuimige structuur ontstaat. Dit filmpje laat je precies zien hoe je matcha moet zetten.

Waarom je vaker matcha moet drinken?

Moeten is natuurlijk een groot woord, maar het kan geen kwaad om twee koppen per dag te drinken. Matcha heeft namelijk een aantal gezondheidsvoordelen.

  • Hoog in antioxidanten
    Matcha bevat veel antioxidanten die je lichaam beschermen tegen vrije radicalen.
  • Verbetert je rust
    Drink eens een kop matcha op een drukke dag. Je zult ontspannen, maar toch alert blijven. Na een kop is je hoofd leeg en kun je er weer tegenaan. Dit alles dankzij L-theanine.
  • Verhoogt geheugen en concentratie
    Nadat de matcha even voor wat rust gezorgd heeft, helpt het ook bij het concentreren op je werk.
  • Geeft energie
    Je bent zo weer uit een dipje door het drinken van een kop matcha.
  • Verbrand calorieën
    Door het drinken van matcha verhoog je je metabolisme wat weer een gunstig effect kan hebben of je gewicht.
  • Ontgift je lichaam
    Matcha is een natuurlijk detoxmiddel dat afvalstoffen uit je lichaam kan verwijderen.
  • Versterkt je immuunsysteem
    Geen verkoudheid meer, geen loopneus en geen dagen in bed dankzij matcha.

Niet verkeerd. En laat het jaar nou net richting de tijd van goede voornemens gaan. Ik heb het vast al vaker gezegd, maar ik wil nu echt een keer matcha proberen en vaker gaan drinken.

Drinken jullie matcha? Of sluit je je aan bij mijn goede voornemen?
Laat het achter bij de reacties.

6 Reacties to “Waarom je vaker matcha moet drinken”

  1. Bennienc 12 december 2015 bij 21:52 #

    Dat klinkt als iets wat ik moet proberen :D Ik volg veel Youtubers die in Japan zijn gaan wonen en die hebben het ook altijd over matcha :)

    • Kayleigh 14 februari 2016 bij 20:31 #

      En heb je het al geprobeerd? Kunnen we je nu ook een matcha liefhebber noemen of is het je toch tegen gevallen?

      • Bennienc 11 april 2016 bij 19:16 #

        Matcha is geweldig :D echt heerlijk maar zoooo duur en moeilijk om te maken :D

      • Kayleigh 11 april 2016 bij 19:26 #

        Ik heb eigenlijk alleen nog maar matcha latte gemaakt. Moet dan toch maar eens een echt kopje matcha proberen.

      • Bennienc 11 april 2016 bij 19:28 #

        Ik heb onlangs zo’n lekkere mtcha mix gedronken. Van het merk Ginger Love als ik me niet vergis matcha met appel. Ik ging onmiddelijk naar onze goede vriend bol.com om te kijken of ze hem hadden. Maar een pak is echt knetterduur :D

      • Kayleigh 11 april 2016 bij 19:33 #

        Ga ik eens in dat merk duiken, al denk ik dat het daar bij blijft als ik het zo hoor :p

Geef een reactie

