Review: Banna Puerh

8 Dec

Een thee waar nog weinig reviews van op mijn blog zijn verschijnen is puerh. Niet omdat ik er geen fan van ben, maar in mijn theelade zijn gewoon weinig puerh theeën te vinden. Gelukkig heb ik nog een proefzakje van Tea-Adventure met daarin een van de beste puerh theesoorten: Banna Puerh.

Vorig jaar is er al eerder een artikel over o.a. deze thee online gekomen, maar de review was zo miniem dat ik deze thee er gewoon weer bijpak. Deze minieme beschrijving is te lezen in top 10 Chinese thee van Tea-Adventure.

Op de website van Tea-Adventure staat het volgende over Banna:

Banna staat voor Xishuangbanna, het meest zuidelijke gedeelte van Yunnan. Ook wel de Champagne streek voor puerh thee fijnproevers. Een van de beste puerh theesoorten!

Als ik dan toch meer puerh in de spotlight wil zetten dan kan ik maar beter beginnen met een van de beste dacht ik zo.

Banna Puerh

Banna Puerh thee

Voor het zetten

Hoeveelheid: 2 gram
Watertemperatuur: 100°C
Trektijd: 3 minuten

Belangrijk bij deze thee is dat je de theebladeren eerst twee keer voor spoelt met heet water zodat de smaak goed vrijkomt.

Na het zetten

Geur van de theebladeren: De theebladeren ruiken heel aards na het zetten. Toch hebben ze nog wel een frisse noot. Het is een geur die mij bekend voorkomt, maar die ik totaal niet kan plaatsen. Elke keer als ik het ruik, denk ik ‘Ja, ik weet het’, maar ik kom er maar niet op. Ik neig om grassig te zeggen, maar zeker weten doe ik het niet.
Smaak: Een hele mooie donkere thee met een aardse, maar toch frisse smaak. De frisheid zorgt ervoor dat de thee niet bitter smaak ondanks dat deze een krachtig karakter heeft. De thee laat een heerlijke smaak achter in je mond waardoor je nog lang na kunt genieten. Ik vind deze puerh heerlijk vanwege de frisheid. Een prachtige combinatie waardoor ik heel goed begrijp dat dit een van de beste puerh is.

Hoe vaak drinken jullie puerh en wat is jullie favoriete puerh theesoort? Laat het achter bij de reacties.

Eén reactie to “Review: Banna Puerh”

  1. Carla vdM 11 december 2015 bij 00:23 #

    Ik drink een paar keer per week Pu-erh thee (zakje), heb verder nog niets geprobeerd, maar die Banna Puerh klinkt wel goed.

Geef een reactie

