Review: De Reizende TheeDoos deel 2

27 Okt

Vorige week was het eindelijk tijd om twee theeën met jullie te delen die ik uit de Reizende TheeDoos van Leuketheetjes.nl had gehaald. De fruitmelange was een aangename verrassing en ook de witte thee was verrukkelijk. Tijd dus om te proeven of de andere twee theeën ook een goede keuze waren.

De twee andere theeën zijn een zwarte thee uit Assam geplukt in 2014 en een ginseng oolong uit Taiwan geplukt in 2014. Ik ben vooral benieuwd naar de ginseng, omdat deze een gezonde werking zou hebben en ik nog nooit ginseng geproefd heb.

Halmari Clonal – The tea shelf

Halmari clonal zwarte thee close-up

Voor het zetten

Hoeveelheid: 2 gam
Watertemperatuur: 100°C
Trektijd: 3 minuten

Na het zetten

Geur: De gezette theeblaadjes hebben een donkere, aardse geur. Ondanks deze aardse geur is deze zeker niet zwaar te noemen.
Smaak: Dit is een fantastische zwarte thee met een licht aards karakter. De smaak heeft iets weg van hout en ondanks dat dit heel subtiel blijft, is de thee toch krachtig. Je krijgt echt een oppepper met elke slok die je neemt. Toch is deze assam zeker niet zwaar te noemen, eerder fris. Na elke slok blijft er een mooie smaak in je mond achter. Deze thee zou een citrus smaak moeten hebben, maar deze kon ik er niet uithalen. Wel denk ik dat juist de citrus voor dat frisse mondgevoel zorgt. Naar mijn idee echt een thee waar de zwarte thee liefhebber blij van wordt.

Ginseng Vitality Oolong – Teasenz

Ginseng Vitality oolong theebladeren

Voor het zetten

Hoeveelheid: 2 gram
Watertemperatuur: 100°C
Trektijd: 4 minuten

Na het zetten

Geur: De theebladeren zijn mooi ontvouwen en verspreiden een heerlijk zoete geur. Daarnaast ruik ik ook een karamel noot of juist nat hout. Ik neig ernaar om te zeggen dat de geur en wat aardse ondertoon heeft.
Smaak: Het duurt even voordat je iets proeft, maar langzaam pikken je smaakpupillen een zoete smaak op. Zodra dit gebeurt proef je steeds meer. Zo blijft er een heerlijk fris mondgevoel achter waar je helemaal van oppept. De zoete smaak blijft subtiel, maar is zeker aanwezig. Een heerlijke thee voor op elk moment van de dag.

Ook deze twee keuzes zijn geslaagd. Door de Halmari ben ik zwarte thee weer meer gaan waarderen en zal ik voortaan niet meer zo snel afslaan onder het mom van zwaar en alleen geschikt voor in de ochtend (het enige moment waarop ik nu nog zwarte thee drink). Ook de oolong was een verrassing. Ik had geen idee hoe ginseng zou smaken, maar dit is niet verkeerd!

En zijn jullie al overtuigd om ook mee te doen aan een reizende theedoos om zo nieuwe theeën te ontdekken?

Geef een reactie

