UPDATE: van munttakjes naar muntplantje

24 Okt

Herinneren jullie je die vier slap hangende munttakjes in een glas water nog? Een goede maand geleden zette ik deze vier takjes op water om ze om te toveren tot muntplantje. Dit van munttakjes naar muntplantje experiment is een nieuwe fase in gegaan!

Op Facebook kwam al een keer een foto voorbij waarop een munttakje met worteltjes te zien was. Helaas is dat maar met één van de vier gelukt. Ik moest ook zeker geduld hebben voordat er wat gebeurde. Het glas met de takjes stond eerst op de vensterbank aan de achterkant van het huis, maar al snel heb ik deze naar de voorkant verplaatst omdat het hier warmer en zonniger was. Eén takje reageerde hier goed op. Er kwam weer leven in en eindigde als foto op Facebook.

Dit takje heeft een tijdje alleen voor het raam gestaan. De worteltjes mochten zich iets meer ontwikkelen voordat ik het takje in een potje wilde zetten. Toen ik met mijn moeder op een middag naar een pluktuin ging, kwam ik niet alleen terug met een mooie bos veldbloemen, maar ook met een klein bosje munt. Ik had takjes geplukt die dik en sterk waren en bij thuiskomst had ik er meteen één in het water gezet. En na een tijdje kwamen er ook aan deze worteltjes. Yes!

Zodra ook dit takje genoeg wortels had was ik van plan om beide takjes in een potje te zetten, maar uit vergeetachtigheid en denken dat we geen potgrond hebben, heeft dit toch zeker nog een paar weken geduurd. In die tijd bleven de wortels maar doorgroeien en vergroeiden de wortelstelsels zelfs met elkaar. Het resultaat:

Twee munttakjes met uitlopers.

een goed wortelnetwerk met uitlopers! Nu is het echt tijd om ze in een potje te zetten.

Vorig weekend vond ik ineens een zak potgrond en heb ik de munttakjes uit het water en in een potje met grond gezet. Het muntplantje is klaar om verder te groeien en om groter en sterker te worden. Ik hoop dat dat ook gaat lukken en dat ik over een tijdje muntthee kan maken van mijn eigen muntplantje.

Net zoals de munttakjes heb ik ook het plantje voor het raam gezet. Op het moment staat deze nog in de keuken, maar de kans is groot dat ik deze toch snel weer op een zonniger plekje ga neerzetten.

muntplantje in pot

Via Facebook zal ik jullie verder op de hoogte houden van dit leuke experimentje. Ik ga voor een foto van een springlevend muntplantje!

Hebben jullie ook meegedaan en munttakjes op het water gezet? Ik ben benieuwd of het bij jullie ook gelukt is.

2 Reacties to “UPDATE: van munttakjes naar muntplantje”

Trackbacks/Pingbacks

  1. De voordelen van verse muntthee | LoveForTea - 6 november 2015

    […] Edit: In plaats van een muntplantje te kopen, heb ik deze zelf gecreëerd met behulp van losse munttakjes. Het resultaat? Een muntplantje dat erg goed groeit. Ook zelf een muntplantje laten groeien, lees dan DIY van munttakje naar muntplantje en de update van het muntplantje. […]

  2. Tea Moments’15 oktober | LoveForTea - 31 oktober 2015

    […] maand was het ook eindelijk tijd om mijn munttakjes in een potje te zetten. Na een lang verblijf in een glas water met een uitgebreid wortelstelsel als […]

Geef een reactie

