Recept: Matcha Latte

13 Okt

Als ik de foto’s van een kopje matcha zie dan wil ik die het liefst van het scherm van mijn laptop of telefoon pakken. Het heeft bij mij even geduurd voordat ik aan de matcha ging of het überhaupt probeerde. Maar dat is veranderd.

Tijdens mijn vakantie kwam er een bericht op mijn facebook tijdlijn voorbij van Theejoy over een matcha ice tea. Ik nam mij meteen voor om zodra ik thuis was een bestelling te plaatsen. Naast deze matcha variant had ik ook een zakje matcha latte in mijn online winkelwagentje gelegd. Vandaag het recept en ik vertel of ik nu een matcha-fan ben, ja of nee.

Matcha Latte

Ingrediënten

  • Matcha Latte van Theejoy (suiker, biologisch matcha poeder, vanille)
  • Water/melk/amandelmelk/sojamelk etc
  • Maatbeker
  • Garde, bamboeklopper of elektrische melkopschuimer

Bereidingswijze

  • Verwarm het water of de door jou gekozen melk, maar laat deze niet koken.
  • Vul je kop met het warme water of de melk. Giet dit over in een maatbeker en kijk hoeveel ml er in je kop gaat.
  • Schenk het water of de melk weer terug in je kop en voeg een theelepel matcha latte toe per 100 ml.
  • Klop de latte op met behulp van een garde of een originele bamboeklopper voor een extra schuimige latte.

Als je weet hoeveel theelepels je voor een bepaalde mok moet toevoegen hoef je de maatbeker natuurlijk niet meer uit de kast te pakken.

Matcha latte met melk (links) en water (rechts)

Ik heb zowel de versie met volle melk (links) als met water (rechts) gemaakt. Het verschil is al meteen goed te zien, want waar de matcha latte met water diep groen van kleur is, is die met melk een haast licht pastel. En nu de smaaktest.

Matcha latte met water

Wow, wat een groene kleur! De latte is zoet en ik proef de suiker. Ik probeer al een tijdje om zoveel mogelijk geraffineerde suikers uit mijn eten te weren en daardoor heb ik het idee dat deze latte voor mij nu extra zoet is. Voor mij smaakt deze matcha latte namelijk als groene thee waar te veel suiker in is opgelost. De groene thee smaak waar ik op gehoopt had proef ik vooral in de afdronk.

Matcha latte met melk

Bij deze versie heb ik me niet helemaal aan de hoeveelheden gehouden. De twee theelepels zorgden voor zo’n licht groene kleur dat ik er nog een klein schepje bij in gedaan heb. Geen goed idee, want de matcha is hierdoor gewoon te zoet. De melk zorgt wel voor een romige latte en zorgt ervoor dat de smaak goed in je mond achterblijft. De melk in combinatie met de groene thee vind ik wel erg lekker. De volgende keer geen extra schepje bij de melk, want dan wordt de matcha latte toch echt te zoet.

Persoonlijk vond ik de beide varianten erg zoet, maar zoals gezegd kan dit komen doordat ik geraffineerde suiker zoveel mogelijk laat staan. Grote kans dat iemand anders deze latte’s totaal niet te zoet vindt! Ik ga nog even verder experimenteren met de hoeveelheid matcha mix per 100 ml. Wel gaat mijn voorkeur uit naar de variant met melk, omdat de combinatie melk met groene thee perfect is. Ik geef de matcha latte zeker nog een kans!

Als jullie nog een lekker matcha recept hebben laat deze dan vooral achter bij de reacties!

10 Reacties to “Recept: Matcha Latte”

  1. Mariëlle 10 november 2015 bij 13:02 #

    Hoi Kaleigh, wil je minder zoet dat kan. Je kunt kiezen voor de pure Japanse Matcha van geweldige kwaliteit. Deze wordt ook voor de Japanse theeceremonies gebruikt en is op natuurlijke wijze geteeld. Inmiddels staat er ook een video online waarin ik laat zien hoe je Matcha latte maakt. Dit is de link. http://www.bing.com/videos/search?q=you+tube+matcha+latte+theejoy&FORM=HDRSC3#view=detail&mid=0590D110534D7EE1EC890590D110534D7EE1EC89
    Wil je nog een keer de Matcha maken met Pure Matcha dan laat het me weten! Groetjes Marielle, theejoy.

    • Kayleigh 10 november 2015 bij 15:20 #

      Hoi Mariëlle, ik zag gister toevallig je video. Erg leuk om te zien! Meteen van plan om morgen weer een latte te maken. Ik ga nog een keer proberen om hem minder zoet te maken, maar anders wil ik graag de pure matcha een keer proberen.

  2. Misses T. 5 november 2015 bij 15:07 #

    Wauw, hier ben ik ook echt benieuwd naar!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Wat staat er op het verlanglijstje van een theeliefhebber? | LoveForTea - 10 december 2016

    […] dat ik mijn matcha vooral gebruik om matcha latte’s van te maken of om cupcakes mee te bakken, zou ik toch graag nog een matcha setje aan mijn […]

  2. Tea Moments november’16 | LoveForTea - 29 november 2016

    […] maand verruilde ik de matcha latte eens een keer voor een chai latte. Heerlijk! Toch ben ik nog steeds te porren voor de combinatie […]

  3. Recept: Verwarmende Chai Latte | LoveForTea - 15 november 2016

    […] tea online gezet, maar omdat ik de laatste tijd nogal in de ban ben van latte’s (zoals de matcha latte) ben ik de  keuken ingedoken om aan de slag te gaan met een chai […]

  4. Tea Moments juli ’16 | LoveForTea - 30 juli 2016

    […] ik ook genoeg koppen warme thee. Zo pakte ik de Buchu er weer eens bij, heerlijk. Ook maakte ik een matcha latte die weer heel goed smaakte. Thee van Thee van Oordt kwam ook voorbij, vier zelfs waaronder deze met […]

  5. 3x matcha voor in de ochtend | LoveForTea - 22 maart 2016

    […] Het is net even wat romiger en voller dan een kop pure matcha thee. Ik maak zelf geregeld dit matcha latte recept en dan vooral als ik ontbijt met crackers of […]

  6. Tea Moments’15 november | LoveForTea - 1 december 2015

    […] oktober ben ik ook bezig geweest met het perfectioneren van mijn matcha latte recept. Na alleen een latte gemaakt te hebben met of water of melk heb ik nu beide gecombineerd. De thee […]

  7. Tea Moments’15 oktober | LoveForTea - 31 oktober 2015

    […] regen. Een maand waarin ik mijn herfstthee toppers weer tevoorschijn haalde en voor het eerst een matcha latte recept uitprobeerde. Op naar meer heerlijke momenten in […]

Geef een reactie

