Mijn thee tijdens de vakantie-top 5

26 Sep

Tijdens mijn vakantie in Amerika heb ik niet alleen dagelijks thee op de foto gezet voor mijn nieuwe 30 days of tea-fotoreeks, maar heb ik ook nagedacht over thee drinken op vakantie. Je moet je namelijk even aanpassen (dan was voor mij in ieder geval zo). Er is bijvoorbeeld geen waterkoker, jouw favoriete thee is nergens te krijgen en de koffietentjes lijken wel voor je neus uit de grond te springen, maar goede thee, ho maar.

Vandaag deel ik dan ook een aantal punten die ik geleerd heb door het drinken van thee op vakantie.

Thee drinken tijdens de vakantie

Thee drinken op vakantie

Omarm een andere zetmethode

Was ik gewend om een waterkoker aan te zetten, zo is mijn vriend gewend om een steelpannetje met water op het fornuis te zetten om zo theewater te koken. Helemaal niks mis mee, maar het is even omschakelen als je een waterkoker gewend bent. Misschien heel stom en verwent, want beide doen precies hetzelfde! Maar ja, gewoontes zijn moeilijk te veranderen. Toen ik er toch eenmaal aan gewend was, kon ik er zelfs van genieten. Je hoort het water opwarmen en als je de tijd neemt om naar het water te blijven kijken zie je elk stadia van kokend water verschijnen. Normaal zou je me niet met mijn neus boven een waterkoker zien staan, maar kijken naar hoe het water opwarmt in dat steelpannetje zorgde voor een nieuw aspect van het thee drinken. Het liet mij inzien dat je geduld moet hebben en dat alles komt wanneer de tijd of omstandigheden daar rijp voor zijn.

Ga op onderzoek uit en drink buiten je comfortzone

Ik hou van thee en dan vooral groene thee. Niks mis mee, maar er is nog zo veel meer dan alleen groene thee. Ik zag mijn vakantie dan ook als het startpunt van ‘het meer gaan drinken van andere theesoorten’. Leuk idee, maar dat is niet helemaal gelukt. Ik bleef op mijn goede vriend Mr. Groene Thee terugvallen en in de laatste twee weken heb ik mijzelf eindelijk een schop onder mijn kont kunnen geven en ben ik ook andere thee gaan drinken (munt melange, hibiscus, oolong) En dat is super goed bevallen! Zie je vakantie dan ook niet alleen als een manier om een ander land, regio of stad te leren kennen, maar ook als een mogelijkheid om jouw theewereld uit te breiden. Wie weet wat voor theeën er nog op je staan te wachten.

Koop een lekkere thee als souvenir

Ondanks dat ik vaak voor groene thee ging tijdens mijn vakantie, ben ik dan wel weer besluiteloos als het gaat om het kopen van een nieuwe thee. Ik neigde meteen weer naar een groene variant, maar ik ben streng voor mijzelf geweest en moest iets anders kiezen. Gelukkig maar, anders had ik nooit van maté met groene rooibos kunnen genieten. Deze kocht ik aan het begin van mijn vakantie en omdat ik deze daar zo vaak gedronken heb ga ik weer terug op vakantie als ik deze thee nu weer zet. Net zoals sommigen een bepaald parfum dragen op vakantie om zo telkens aan die tijd herinnerd te worden, heb ik een thee die mij weer terugbrengt naar Amerika. Zo kun je die zon/strand/wandel/kampeervakantie nog een beetje uitrekken.

Haal een oude liefde weer uit de kast

Je hebt vast wel een thee liggen die je in geen tijden meer hebt gezet. Tenminste, dat was bij mij wel het geval. Ik zag mijn vakantie dan ook als het moment om deze oude liefdes weer nieuw leven in te blazen. Voordat ik vertrok heb ik mijn theecollectie doorgespit en vier theeën uitgezocht die ik al heel lang niet meer gezet had. Hop, in mijn koffer en eenmaal in Amerika heb ik weer van ze genoten. Dit heeft mij doen beseffen dat ik eens vaker door mijn theecollectie moet spitten om zo een vergeten thee weer te herontdekken. Zie je vakantie niet alleen als een mogelijkheid om nieuwe theesoorten uit te proberen, maar gebruik deze tijd ook eens om je theecollectie weer eens door te nemen.

Geniet optimaal van je thee

Thee is voor mij een momentje van rust, maar tijdens een drukke week of een hectische dag wil dat rust momentje nog wel eens veranderen in een stress momentje. Er staat nog te veel op mijn to-do-lijst dus schiet op met die thee. En weer door. Je begrijpt dat op zulke momenten de rust ver te zoeken is. Gelukkig zijn er weekenden en vakanties waarin je kunt ontspannen om dat rust moment waar thee altijd voor zorgde terug te vinden. Zo ook mijn vakantie in Amerika. Vlak voordat ik wegging liep ik te stressen vanwege school. Ik wilde bepaalde scriptie zaken afgehandeld hebben voordat ik weg zou gaan en dat zorgde voor stress. Tijdens mijn vakantie heb ik daarom zo goed als niks aan mijn scriptie gedaan om zo tot rust te komen. En thee heeft daarbij geholpen. Ik kon weer rustig wachten tot het water klaar was, ik had weer plezier in het beslissen van welke thee ik nu ging genieten en ik vond de rust weer van het theedrinken zelf. Zitten, nergens aan denken, maar alleen de geur van de thee in je opnemen en genieten van de smaak. Ontstress dus niet alleen als het gaat om werk en druk zijn, maar ontstress ook je theeritueel. Maak er weer tijd voor en geniet van elk moment.

Mijn vakantie heeft mij meer opgeleverd dan alleen een geweldige ervaring in Amerika. Het heeft ervoor gezorgd dat ik meer opensta voor andere theeën, weer kan genieten van het theezetritueel en ervaren heb hoe iedereen op zijn eigen manier van thee geniet.

Hoe denk jij over thee drinken op vakantie? Neem je zelf thee mee of ga je op avontuur en probeer je van zo veel mogelijk theeën te genieten? Ik lees het graag bij de reacties.

2 Reacties to “Mijn thee tijdens de vakantie-top 5”

  1. Charlie 26 september 2015 bij 08:10 #

    Ik had in Parijs het geluk dat er tientallen theewinkels waren.

Geef een reactie

