DIY: van munttakje naar muntplantje

19 Sep

Na jaren ‘nee’ te hebben gezegd tegen muntthee heb ik mij zo’n twee jaar geleden over laten halen om toch echt eens een kop muntthee te proberen. Wel verse muntthee, want dat scheen het lekkerst te zijn. Met tegenzin bestelde ik een kop en meteen na de eerste slok was ik verkocht. Toen ik erachter kwam dat muntthee ook nog eens gezond was, wist ik niet hoe snel ik munttakjes in huis moest halen.

Sinds die tijd koop ik mijn munttakjes bij de Lidl. Handig, goedkoop en altijd aanwezig. Al snel kwam ik er wel achter dat het goedhouden van de takjes niet altijd even goed gaat. Er wordt door iemand anders wat opgelegd waardoor ik vergeet dat ze er liggen of ik drink het niet vaak genoeg waardoor de blaadjes verleppen. Gelukkig was daar de zomer, want een kan water met munt, citroen en sinaasappel gaat er per dag wel doorheen.

Jullie reacties op een eerder artikel over muntthee lieten mij nadenken over het kopen van een muntplantje. Ik zou niet meer telkens naar de winkel hoeven als ik zin heb in muntthee en ik zie het ook geregeld in recepten voorbij komen dus het plantje zou zeker gebruikt worden. Tot op heden heb ik alleen nog geen muntplantje gekocht…wel vele zakjes met munttakjes. Gelukkig kreeg ik van een van jullie een geweldige tip! Een munttakje op water zetten zodat er worteltjes aankomen. Daarna poten in een potje en na wat geduld heb je een muntplantje. Dat klinkt mij als muziek in de oren. (Oké, een plantje kopen is makkelijker, maar ik hou er wel van om je eigen plantjes te zien groeien.)

De reis van munttakje naar muntplantje begint

Benodigdheden

  • Munttakje
  • Glas met kraanwater

muntplantje

En sinds begin deze maand staan er hier vier munttakjes op water. Zoals je ziet zien ze nog groen ondanks dat ze wat slap hangen (ik zei toch dat het goedhouden mij niet altijd goed af gaat). Maar ik hoop dat zonlicht en water wonderen gaan verrichten en ik jullie over een tijdje een update kan geven met daarin vier munttakjes met worteltjes. Duimen maar!

Heb je tips om dit experimentje een grotere kans van slagen te geven, deel ze dan hieronder zodat deze prachtige takjes kunnen uitgroeien tot een mooi muntplantje.

Benieuwd naar nog meer thee-experimentjes? Lees dan snel het experimentje waarin ik het belang van goed water laat zien.

6 Reacties to “DIY: van munttakje naar muntplantje”

  1. Lynn Claerhout 19 september 2015 bij 09:19 #

    Ik heb het deze week geprobeerd, maar mijn takjes zijn helaas afgestorven. Ik weet niet wat ik verkeerd gedaan heb.

    • Kayleigh 19 september 2015 bij 11:21 #

      Ik heb op het moment ook nog maar 1 takje over. Ik heb ze op een warm en zonnig plekje gezet, maar of dat echt helpt zou ik niet durven zeggen.

      • Lynn Claerhout 19 september 2015 bij 11:25 #

        ’t Is ook niet echt zonnig meer …

      • Kayleigh 19 september 2015 bij 12:08 #

        Nee, maar zodra de zon er even doorkomt staan ze goed zo voor het raam.

Trackbacks/Pingbacks

  1. De voordelen van verse muntthee | LoveForTea - 6 november 2015

    […] resultaat? Een muntplantje dat erg goed groeit. Ook zelf een muntplantje laten groeien, lees dan DIY van munttakje naar muntplantje en de update van het […]

  2. UPDATE: van munttakjes naar muntplantje | LoveForTea - 24 oktober 2015

    […] Een goede maand geleden zette ik deze vier takjes op water om ze om te toveren tot muntplantje. Dit van munttakjes naar muntplantje experiment is een nieuwe fase in […]

Geef een reactie

