Review: Homegrown Tea

15 Sep

Voordat je denkt, nee, niet alweer een artikel over dit boek zal ik je geruststellen dat dit echt de laatste keer is. Misschien ben je helemaal niet geïnteresseerd in thee uit je achtertuin en hoe je de blaadjes kunt verwerken tot je eigen gemaakte thee. Ik begrijp het. Maar misschien wil je juist wel meer weten en ben je super nieuwsgierig naar dit boek. Speciaal voor jou dan ook deze review.

homegrown tea voor het zelf maken van thee

Ik kwam het boek tegen in de bibliotheek in Madison, WI tijdens mijn vakantie. Het had meteen mijn aandacht en ik wist dat ik er iets mee moest doen. Gelukkig heb ik dat gedaan, want dat je in je eigen keuken je eigen thee kunt maken was nog niet in mij opgekomen. Oké, terug naar het boek.

Het is een boek voor de echte theeliefhebber. De theeliefhebber die liever zelf in handen heeft wat er in zijn of haar kop thee zit. En een beetje groene vingers heeft. De schrijfster neemt de tijd om eerst duidelijk uit te leggen hoe je moet zorgen voor je theeplant. Daarna legt ze duidelijk uit hoe je de blaadjes klaarmaakt om thee van te zetten. Ze beschrijft verschillende droogmethodes en naast thee bespreekt ze ook een groot aantal andere bladeren, zaden, vruchten en bloemen die je zowel vers als gedroogd in je thee kunt gebruiken. Ideaal als je graag zelf theemelanges maakt, maar niet goed weet hoe je de planten kunt gebruiken.

Net als de duidelijke beschrijving over de camellia sinensis gaat de schrijfster ook in op hoe je de verschillende zaden, vruchten en bloemen moet planten, oogsten en verwerken. Je kunt het boek dus eigenlijk zien als een handleiding voor het samenstellen van je eigen thee. Het bedenken van combinaties komt voor jouw rekening, maar daarna helpt dit boek je graag verder in het realiseren van deze theemelange.

Al dit tuinier-gedoe zorgt er misschien voor dat je denkt dat het zelf maken van thee alleen weggelegd is voor de theeliefhebber met een megatuin. Niets is minder waar. In een kleine tuin en zelfs op een balkon kun je prima je eigen theemelange laten groeien. Je moet het misschien doen met wat minder thee, maar dat betekent dat je daarna een andere combinatie uit kunt proberen zonder dat je voorraad thee blijft toenemen. En alles staat ook nog eens mooi in de tuin of op je balkon. Denk aan lavendel, rozen, rozemarijn (ook handig voor in de keuken), krokussen en kamille.

Voor wie zelf eens thee wil samenstellen of een goed naslagwerk wil hebben met mogelijke planten, zaden en bloemen voor thee is dit boek een must. De schrijfster neemt je mee vanaf het zaaien tot aan het genieten van een kop thee. Persoonlijk vind ik dit een erg interessant boek die je zeker eens moet doorbladeren als je zelf voor je eigen thee wilt zorgen.

Dit boek is o.a. verkrijgbaar als paperback bij Bol.com voor € 16,49 (en natuurlijk te leen bij de bibliotheek in Madison, WI).

Ken je dit boek toevallig, dan ben ik benieuwd of je net zo enthousiast bent als ik. Laat het achter bij de reacties!