Thee in je achtertuin

29 Aug

Aan het begin van mijn vakantie in Amerika kwam ik een boek in de bieb tegen waarin precies werd uitgelegd hoe je je eigen theetuin kunt creëren. Oké, niet persé een theetuin, maar wel hoe je je eigen thee kunt verbouwen in je eigen achtertuin en welke andere bladeren, bloemen en zaden je in de tuin kunt planten om later in je thee te gebruiken. Voor mij is dit een heel nieuw aspect van het theedrinken en daarom ben ik eerst in de theeplant zelf gedoken. Hoe kun je deze het beste planten en onderhouden op Nederlandse bodem? theetuin

Camellia sinensis var. sinensis of de Camellia sinensis var. assamica

Thee wordt gezet met behulp van blaadjes van de Camellia sinensis, oftewel de theeplant. Wit, groen, zwart en oolong zijn allemaal afkomstig van deze plant, maar onderscheiden zich door hun eigen specifieke productieproces. In een eerder artikel schreef ik al over de verschillende theeën afkomstig van de Camellia sinensis. De Camellia sinensis kent twee varianten waarvan thee wordt gemaakt, namelijk de Camellia sinensis var. sinensis en de Camellia sinensis var. assamica. Het verschil zit hem in waar deze plant groeit. Zo groeit de sinensis variant in China en Japan en de assamica variant vooral in India, Afrika en Sri Lanka. Om je eigen theetuin te creëren heb je dus een van de beide Camellia sinensis varianten nodig. De sinensis variant groeit langzamer dan de assamica en de blaadjes produceren een wat lichtere smaak. Wel is de sinensis variant beter bestand tegen vorst en dat kan geen kwaad in ons Nederlandse klimaat.

In de achtertuin of in een pot?

Je kunt de theeplant zowel in de tuin poten als in een pot planten. Vooral zaadjes en jonge plantjes kunnen het beste eerst in een pot gezet worden om zodra ze oud genoeg zijn in de tuin te worden geplant. De plant heeft zure gedraineerde grond nodig met een pH-waarde van 5 of minder. Daarnaast houdt de theeplant van warmte en zonlicht. Zorg er dus voor dat je de theeplant in de zon of half in de schaduw zet en dat deze genoeg water krijgt. Dit is vooral belangrijk als je de plant in een pot hebt staan. Wees ook niet bang als er weken na het planten van de zaadjes niks gebeurt, want het kan zo vijf weken duren voordat deze ontkiemen.

Wat belangrijk is om te onthouden als de plant in een pot staat is dat de plant voldoende ruimte moet hebben en dat er gaten in de bodem zitten zodat de grond kan ademen. Vergeet ook niet om de theeplant elke twee dagen water te geven. Natuurlijk is ons klimaat niet te vergelijken met China, Japan of Sri Lanka. De theeplant zal dan ook niet zo snel groeien als daar. Toch kun je voorzichtig beginnen met plukken als de plant zo’n drie à vier jaar oud is. Je kunt er dus voor kiezen om al een wat oudere plant te kopen zodat je sneller van je eigen thee kunt genieten. Naast het groene blad komen er in het najaar mooie witte bloemen aan de plant. Ook deze kun je plukken om zowel vers als gedroogd in de thee gebruiken.

Het creëren van een ‘plucking table’ in je achtertuin

Een ‘plucking table’ houdt eigenlijk niet meer in dan de plant maar tot een bepaalde hoogte te laten groeien. Deze hoogte ligt zo rond de 1 meter en hierdoor kan er makkelijk met de hand geplukt worden. Het snoeien van de theeplant tot een bepaalde hoogte stimuleert ook de groei van nieuwe, jonge scheuten waar de blaadjes weer van geplukt kunnen worden.

Nadat je vol liefde voor de theeplant hebt gezorgd en je de eerste flush geplukt hebt moeten de blaadjes verwerkt worden. Op dit moment moet je de keuze maken of je groene, witte, zwarte of oolong thee wilt produceren. Hoe deze verschillende processen in elkaar zitten zal ik in een volgend artikel uitleggen.

Mocht je meer willen weten over het zelf groeien, plukken en produceren van thee dan raad ik het boek Homegrown Tea van Cassie Liversidge aan. Naast informatie over hoe je de theeplant moet verzorgen staan er ook allemaal andere bladeren, bloemen en kruiden in die je in de achtertuin kunt planten om aan je thee toe te voegen.

Ik vind het geweldig dat de theeplant ook in ons klimaat kan groeien en ik zou het liefst zelf ook een theeplant in de tuin hebben staan. Nu ik weet waar ik aan moet denken is de volgende stap het zoeken naar een adresje waar ik een plant kan kopen. Heb je tips of toevoegingen aan dit artikel dan lees ik het graag bij de reacties!

4 Reacties to “Thee in je achtertuin”

  1. CeeCee 29 augustus 2015 bij 12:07 #

    Ik was ook heel verbaasd te horen dat theeplanten hier kunnen groeien. Er is zelfs een theeplantage in Schotland, van een bedrijf dat The Wee Tea Company heet: http://weeteacompany.com/ Maar waar je hier theeplanten zou kunnen kopen, geen idee…

    • Kayleigh 29 augustus 2015 bij 19:10 #

      Ja, ik dacht ook dat het weer hier veel te wisselvallig was. Maar zo leer je elke dag weer wat. Ik ga nog eens verder zoeken naar een theeplant, want ik wil het wel eens uitproberen in de achtertuin.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Review: Homegrown Tea | LoveForTea - 15 september 2015

    […] je geruststellen dat dit echt de laatste keer is. Misschien ben je helemaal niet geïnteresseerd in thee uit je achtertuin en hoe je de blaadjes kunt verwerken tot je eigen gemaakte thee. Ik begrijp het. Maar misschien wil […]

  2. Zelfgemaakte thee uit je achtertuin | LoveForTea - 5 september 2015

    […] week schreef ik een artikel over hoe je thee in je achtertuin kunt laten groeien. Toch is het groeien van de Camellia Sinensis alleen niet genoeg om thee van te zetten. De blaadjes […]

Geef een reactie

