Review: Yunnan Pu’er Cha

11 Jul

Een thee om een maaltijd mee af te sluiten. Zo’n thee mag voor mij wel wat zwaarder zijn in plaats van de lichte theeën die ik gedurende de dag drink. Zo’n zware thee kan nog z’n mannetje staan na het eten. Deze heeft genoeg smaak om mijn smaakpupillen weer even wakker te schudden.

Zonder dat ik het wist had ik deze thee al in mijn theecollectie. Toen ik een tijdje terug een pakketje van Teasenz kreeg zat daar namelijk ook een Pu’er bar in. Perfecte timing, want op dat moment was mijn pu’er thee bijna op. Toch heeft het even geduurd voordat ik deze nieuwe teabar aanbrak. Het mooie weer zorgde ervoor dat ik liever voor een lichte thee koos. Toen ik hem laatst weer tegenkwam wist ik dat dit het moment was om te proeven. Met dit mooie weer steken wij vaak de barbecue aan en om zo’n maaltijd waarbij je toch altijd net iets te veel eet goed af te sluiten was ik nog op zoek naar een lekkere thee.

Deze pu’er teabar bestaat uit eerste klas pu’er thee uit 2008. Deze heeft dus al een aantal jaartjes liggen rijpen. De manier waarop deze thee verpakt is, is ook erg handig. Alle thee is samengeperst in de vorm van een chocoladereep. Elk stukje weeg zo rond de 4 à 5 gram en is geschikt voor een theepot. Na het zetten van de eerste pot kan er gerust nog een pot thee gezet worden van hetzelfde blokje.

pu'er

Yunnan Pu’er Cha

Watertemperatuur: 100ºC
Hoeveelheid: een half blokje (1 blokjes is 4 à 5 gram)
Trektijd: 3 minuten

Na het zetten

Geur theebladeren: Het halve blokje is helemaal uit elkaar gevallen en ruikt heel aards. Een rookgeur komt ook naar boven, maar deze is wel wat milder en zelfs wat zoeter dan bij een Lapsang Souchong. Je ruikt dat de thee wat ‘zwaarder’ is.
Smaak thee: De thee is minder ‘zwaar’ dan ik had verwacht. Ik proef een vleugje chocolade. De rookgeur die ik rook is niet zo sterk terug te proeven. Ik vind het eigenlijk best een zachte pu’er.

pu'er

Ik had eigenlijk op wat meer kracht gehoopt dus ik heb een nieuwe kop gezet, maar nu met een trektijd van 5 minuten.

Ja, daar is die kracht. De thee heeft nu wat meer power gekregen en is wat zwaarder. De thee heeft net niet te lang getrokken. Voor mij precies goed. Het vleugje chocolade die ik eerst proefde is ook wat prominenter geworden. Ja, voor mij smaakt deze pu’er het lekkerst als hij vijf minuten getrokken heeft.

Teasenz gaf zelf al aan dat deze pu’er een perfecte afsluiting is van een maaltijd en daar ben ik het helemaal mee eens. Zelf lijkt mij deze thee ook een goede afsluiter van een barbecue. De thee is niet te zwaar, maar heeft wel genoeg pit om na al dat lekkers je smaakpupillen nog te triggeren. De volgende keer dat hier de barbecue wordt aangestoken weet ik al dat ik heerlijk ga nagenieten met deze pu’er.

Wat is jouw favoriete thee om een maaltijd mee af te sluiten? Ik lees het graag bij de reacties!

Geef een reactie

