Thee is voor mij… thuiskomen

27 Jun

Waar voor mijn vader thee niet meer is dan een kopje vocht, is thee voor mij echt thuiskomen. Dit klinkt misschien niet voor iedereen vanzelfsprekend, maar waar ik ook thee drink ik daar voel me altijd thuis.

home is where the tea is

Of ik nou op school een kop thee haal of ergens op een terras zit of zelfs in het buitenland een interessante thee probeer, altijd voel ik mij op dat moment thuis. Waar ik ook thee drink, het heeft altijd hetzelfde effect. Even mijn gedachten laten rusten en genieten van het moment. Niet nadenken over van alles en nog wat, maar genieten van de geur en smaak die je verwarmt.

Zelfs een iets minder goed geslaagd kopje thee (op een terras waar thee het ondergeschoven kindje is bijvoorbeeld) kan er nog voor zorgen dat ik mij thuis voel. Hoe dat komt? Heel simpel, net zoals thee zelf, komt het door de eenvoud van het drankje. Ja, je moet even rekening houden met de watertemperatuur en de trektijd, maar als groot theeliefhebber gaat dat bij mij al vanzelf. Ik hoef er niet meer over na te denken. Naast het water en de theebladeren hoeft er niks meer aan toegevoegd te worden en kan je waar je dan ook bent nog steeds jouw eigen kopje thee zetten.

Dat gevoel van thuiskomen komt denk ik door dat fijne gevoel van uit school komen en weten dat de thee met een stroopwafel al klaar staan. De dag is voorbij (toen tenminste wel) en je kunt even relaxen. En nog steeds is thee voor mij een pauzemoment. Even niet denken aan het schrijven van mijn scriptie, even niet mijn hersenen laten kraken om op dat ene woord te komen of stressen over al die dingen die nog op mijn to-do-lijstje staan. Even verstand op nul en opladen. Helaas gaat zo’n momentje altijd weer veel te snel voorbij…

Nog maar een kop dan.

Geef een reactie

