Review: Liu An Melon Seed

12 Mei

Afgelopen week was ik weer blij met de pakjesbezorger. Hij bracht mij namelijk een pakje waar ik naar zat uit te kijken, een doosje vol heerlijke thee. Ik mag namelijk weer een aantal theeën van Teasenz reviewen!

Liu An Melon Seed

Verwerkingsproces

Deze thee is afkomstig van een theeplantage in Liu An, Anhui. Het verwerkingsproces gebeurt helemaal met de hand. De stengel en de centrale bladader worden namelijk met de hand afgesneden. En deze toewijding is zeker terug te proeven.

Deze thee bestaat alleen uit het theeblad, geen knoppen en bladstelen. Alleen de verse bladeren van de vroege lente worden geplukt. Dit is vaak het tweede blad vanaf de top. Na het plukken van deze heerlijke bladeren worden ze gebakken in een hete pan. Hierbij is een constante temperatuur van het grootste belang. Daarna worden de theebladeren geroosterd in 3 fasen.

liu an melon seed teasenz

Zetten

Gram: 2 gram
Watertemperatuur: 80ºC
Trektijd: 4 minuten

Voor het zetten

Geur: Met m’n neus in het pakje ruik ik een typische groene thee geur. Gras en hooi komen als eerste in mij op, maar ook de geur van pas gemaaid gras na een regenbui. Het klinkt raar, maar dit vind ik een heerlijke geur, vooral in de lente. En laat dit nou net een lente thee zijn.
Theeblad: De theebladeren zijn erg mooi. Ze zijn in de lengte opgerold en hebben een heldere groene kleur. Hier hou ik van.

liu an melon seed teasenz

Na het zetten

Kleur: Dit is een hele lichte groene thee. De thee heeft eerder een wat gele kleur dan groen, of heel licht groen.
Smaak: Heerlijk! Dit is een zachte en subtiele thee. Er is geen greintje bitterheid in terug te proeven. De thee is juist zoet van karakter en is perfect voor de beginnende groene thee drinker.

Ik ben blij dat ik deze thee heb mogen ontvangen en van een kop heb kunnen genieten. Dit is een thee die z’n plukperiode eer aandoet, want dit wordt zeker een favoriet dit voorjaar.

Toch ben ik benieuwd wat jullie favoriete thee is in het voorjaar. Gaan jullie ook voor een zachte en subtiele groene thee of kiezen jullie eerder voor een fruitige of bloemige thee. Laat het achter bij de comments!

2 Reacties to “Review: Liu An Melon Seed”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Review: Da Hong Pao | LoveForTea - 16 juni 2015

    […] een vorig artikel reviewde ik een groene thee van Teasenz, de Liu An Melon Seed. Ik merk dat ik ook steeds vaker een oolong drink dus vandaar vandaag een review van de oolong thee […]

  2. Tea Moments Mei ’15 | LoveForTea - 2 juni 2015

    […] zat er nog meer thee in het pakketje, zoals deze heerlijke Liu An Melon Seed. Dit is een perfecte groene thee voor de beginnende groene thee drinker. Door het verwerkingsproces […]

Geef een reactie

