Eerste hulp bij theevlekken verwijderen

2 Mei

Advertorial

Stel, je hebt jezelf net geïnstalleerd op de bank met een grote mok thee en je favoriete tijdschrift. In een moment van onoplettendheid is het al te laat, je gooit de mok om! Naast dat het hete water pijn kan doen, laat het ook vervelende vlekken achter in je kleding, maar ook op je mooie bank. Of nog erger, stel dit gebeurt in het openbaar. Ben je net lekker van een hightea aan het genieten met je vriendinnen, stoot je al schater lachend jouw kopje thee of die van je vriendin om. Klinkt het je bekend in de oren? Ikzelf kan nog genoeg momenten voor de geest halen waarbij het net goed is gegaan. Een studentenkamer zonder salontafel betekent dat de kop thee op de grond staat en met het enthousiast opspringen uit de bank heb ik vaak gehad dat ik net niet mijn mok vol thee omstootte. De keren dat het wel gebeurde was de mok gelukkig leeg. Ik ben vast niet de enige waarbij het net goed gaat (en soms ook niet). Na het lezen van deze blog hoef je je over theevlekken gelukkig nooit meer druk om te maken. Ik breng je namelijk eerste hulp bij theevlekken! Lesje scheikunde  Om te begrijpen hoe thee een vlek in je kleding maakt (want het is toch gewoon water?) geef ik je eerst een klein lesje scheikunde. We kennen thee in Nederland al vanaf de 17de eeuw en toentertijd werd het naast er een lekker kopje thee van te maken, ook gebruikt om papier, hout en kleding te verven. Dit kan met thee omdat het een hoge concentratie tannine bevat. Dit is een plantaardige vezel die sterk kleur kan afgeven en vervelende theevlekken veroorzaakt. theevlek Theevlekken verwijderen stap voor stap  Oké, dus het is zo ver, je hebt een theevlek gemaakt. Maar wat nu? Stap 1 Check wat voor thee je hebt geknoeid. Bij zwarte thee dien je het snelste te handelen, kruidenthee bevat bijvoorbeeld geen tannine en groene thee en witte thee maken uiteraard een stuk lichtere vlekken. Stap 2 Wanneer je een kraan binnen handbereik hebt kan je het beste gelijk de vlek uitspoelen met warm water vanaf de achterkant van de vlek. LET OP, met koud water zorg je er alleen maar voor dat de theevlek verder intrekt. Stap 3 Vlek verwijderen op grootmoeders manier of de moderne snelle manier. Voor heftigere vlekken zoals die van zwarte thee is uitspoelen helaas niet genoeg. Hieronder vertel ik je hoe je van de hardnekkige vlekken afkomt. Hoe verwijder je een hardnekkige theevlek? Na het uitspoelen van de vlek zijn er een aantal huis-, tuin-, en keukenoplossingen om van de vlek af te komen. Vooral wanneer je hebt geknoeid op je bank of een ander groter oppervlak dat je niet even gemakkelijk uitspoelt onder de kraan, zijn deze middeltjes ideaal. Je kunt van je theevlekken afkomen door citroensap, blanke azijn of ammonia op de vlek aan te brengen, dit even te laten intrekken en het hierna uit te spoelen met lauw warm water. De echte hardcore vlek verwijder je met een net zo hardcore middeltje. Mix een eigeel met wat spiritus en je hebt een vlekkenverwijderaar waar grootmoeder trots op zou zijn! Breng het mengsel aan op de vlek, laat het een uur intrekken en spoel het uit met pure alcohol. Hierna nog even wassen met wat lekker ruikend wasmiddel, want niemand wil naar alcohol ruiken natuurlijk ;). Niet zo’n doe-het-zelver, maar wil je toch van die vlek af? Natuurlijk zijn er ook middeltjes in de supermarkt te koop waarmee je theevlekken kunt verwijderen. Wie van puur natuur houdt, kan het beste kiezen voor Marseille zeep. De ingrediënten van deze zeep zijn olijfolie, zeezout en soda en je kan de zeep zelfs gebruiken als tandpasta! In de supermarkt kan je ook speciale vlekkenverwijderaar kopen zoals Vanish bijvoorbeeld. Op hun website vertellen ze je hoe je theevlekken verwijdert met hun product. Heb jij nog een tip om theevlekken te verwijderen? Laat ze achter bij de comments!

4 Reacties to “Eerste hulp bij theevlekken verwijderen”

  1. Nina 29 augustus 2016 bij 13:12 #

    Ik heb oude thee vlekken op mijn bureau. Hoe zou ik die er uit moeten krijgen? Want een bureau kan ik natuurlijk niet wassen..
    Alvast bedankt!

    • Kayleigh 29 augustus 2016 bij 14:53 #

      Hoi Nina, wat voor bureau heb je? Als je een houten bureau hebt zou je kunnen overwegen deze licht op te schuren en weer af te lakken (mocht er lak/beits/verf opzitten). Maar je kunt altijd eerst eens een woonwinkel binnenlopen en daar vragen hoe je ze weg krijgt. Ik hoop dat je ze eruit krijgt!

  2. Anna 6 mei 2016 bij 21:01 #

    ik heb net thee over me zelf en een stukje bank heengegooit, het was geen sterke thee (rooibos). ik heb het gedept en een beetje warm water gebruikt maar de vlek zit er nog, hij is nog een beetje nat. Ik heb het kussen omgedraait, gaat deze vlek ee van zwlf uit? snel antwoord aub ;(

    • Kayleigh 9 mei 2016 bij 18:29 #

      Hoi Anna,
      Sorry voor de late reactie. Ik hoop dat je al een manier gevonden heb om de theevlek weg te krijgen. Zo niet dan kun je het proberen met wat citroensap. Ik weet niet wat voor bank je hebt, maar vlekverwijderaars zijn ook altijd een optie.

Geef een reactie

