De gezondheidsvoordelen van rooibos

7 Mrt

Ondanks dat rooibos officieel geen thee genoemd mag worden, heeft ook dit plantje gezondheidsvoordelen.

Rooibos, en dus rooibosthee, wordt gemaakt van een struik die alleen groeit in Zuid-Afrika. Na een half jaar kan er van de plant thee gemaakt worden. Hiervoor worden alleen de naalden gebruikt en niet de bloemetjes die ook aan de struik komen.

Zelf vind ik rooibos echt heerlijk. Het is zoet en echt perfect in combinatie met citroen of sinaasappel. Helaas drink ik het te weinig. Waarom? Goede vraag, ik zou het echt niet weten. Maar goed, de gezondheidsvoordelen:

Rooibos

bron

  • Rooibos bevat geen cafeïne/theïne en is dus een prima alternatief voor koffie of zwarte thee. Vooral als je ’s avonds nog van een kop thee wilt genieten is rooibos een goede keuze. Je komt tot rust en zult heerlijk slapen.
  • Rooibos bevat veel anti-oxidanten en deze stoffen neutraliseren vrije radicalen. Vrije radicalen zijn schadelijk voor het lichaam en doordat rooibos meer anti-oxidanten bevat dat groene thee is het drinken van rooibos dus zo slecht nog niet.
  • Rooibos bevat naast anti-oxidanten ook veel vitamines en mineralen.
  • Rooibos bevat maar weinig looizuur (tannine) en dit is gunstig voor de stoelgang.

Klinkt goed al die voordelen! Moet toch maar weer eens vaker rooibos ‘thee’ zetten. Gelukkig kun je er ook heerlijke ice tea mee maken dus ik denk dat ik eens wat ijsthee recepten ga bedenken en uitproberen. Voor nu schenk ik nog maar even een kop rooibos in, want dit is zeker een ‘thee’ om geregeld van te genieten.

Wat is jullie favoriete rooibos combinatie? Of weten jullie een lekker rooibos ijsthee recept die ik kan uitproberen? Laat het hieronder achter in de reacties.

3 Reacties to “De gezondheidsvoordelen van rooibos”

  1. CeeCee 8 maart 2015 bij 09:11 #

    Rooibos vind ik puur al zo lekker, dat ik het nog nooit gecombineerd heb met iets anders. Maar citroen of sinaasappel ga ik zeker eens proberen. Honeybush vind ik zelf ook erg lekker.

    Vind je blog erg leuk trouwens, en heel inspirerend!

Trackbacks/Pingbacks

  1. Het thee ABC presenteert ‘R’ | LoveForTea - 3 november 2015

    […] wordt van de theeplant. Toch noemen veel mensen het thee, omdat je water over een plant giet. Rooibos wordt gemaakt van een struik die alleen groeit in Afrika. Van deze struik worden alleen de naalden […]

Geef een reactie

