Boekreview: The True History of Tea

21 Feb

Vandaag iets heel anders. Geen review van geurende thee, maar een review over een boek wat ook wel een geniet momentje genoemd mag worden. Het is alweer een aantal weken geleden dat ik dit boek in een boekenwinkel in Amsterdam tegenkwam. Tussen de kookboeken stond daar ineens een boek over thee. Enthousiast griste ik het boek van de plank waarna al snel de twijfel toe sloeg. Wil ik echt boeken gaan kopen over thee? Gaat mijn tea addict zijnde dan niet net een stapje te ver? Gelukkig vond ik van niet, want ik heb nog nooit zo snel een geschiedenis boek gelezen.

thee boek

Het is geen verrassing dat er menig hoofdstuk besteed wordt aan thee in China en Japan. De vele dynastieën komen aan bod, maar ook Rusland, de Islamitische wereld en natuurlijk Europa krijgen genoeg aandacht. Ook Amerika heeft een eigen hoofdstuk gekregen.

Het boek is gepubliceerd in 2009 en is goed geschreven. Het neemt je mee door de tijd en bespreekt welke rollen thee allemaal wel niet gespeeld heeft. Het begint allemaal met het bespreken van andere dranken zoals kava en guarana en andere gebruiken zoals het kauwen op bladeren, zaden en wortels. Daarna komt de Camellia Sinensis uitgebreid aan bod en wordt thee geïntroduceerd door de Chinese Shennong mythe. Volgens deze mythe proefde China’s tweede keizer en eerste ‘boer’ 100 planten. 72 van deze planten maakten hem ziek en maar 1 plant genas hem van alle kwaaltjes – de theeplant.

Naast interessante informatie kwamen er ook wat opvallende punten voorbij.

  • Er hebben mensen dagelijks bijna 10 kilometer moeten wandelen met 136 kg thee op hun rug om de thee van Yazhou naar Dajianlu te brengen.
  • Thee en paarden werden ‘eenvoudig’ met elkaar verhandeld.
  • Het reizen tussen Moskou, China en weer terug nam in de 17e eeuw drie jaar in beslag.
  • De Popoff tea firm was in 1893 de eerste die een thee tuin in de Caucasus aanlegde.
  • In 1610 kwam de eerste thee aan in Europa. De Nederlanders hadden deze thee gekocht in Japan.
  • Thee kon zo veel opbrengen dat er met thee ‘geknoeid’ werd, oftewel thee werd gemixt met andere planten.
  • Nog op zoek naar een manier om thee te smokkelen? Zie hier!

thee smokkelen

Achterin is er nog extra informatie opgenomen over de ‘genealogie of words for tea’. Deze moet ik nog lezen, maar ik ben er zeker van dat dit nog een interessant stukje gaat worden. Na het lezen van dit boek zal ik zeker minder twijfelend voor het schap staan mocht ik nog een theeboek tegenkom.

The True History of Tea – Victor H. Mair & Erling Hoh
2009 Thames & Hudson Ltd, Londen
ISBN: 978-0-500-25146-1

thee boek

Zijn jullie naast liefhebber van thee ook liefhebber van theeboeken? Zo ja, wat is volgens jullie echt een aanrader?

Geef een reactie

