Heeft thee een houdbaarheidsdatum?

24 Jan

Dat vroeg ik me laatst af toen ik weer een thee uitzocht uit mijn toch wel wat overvolle theelade. Nu moet ik eerlijk zeggen dat ik me niet vaak wat aantrek van de datum die op verpakkingen staan. Het product is echt niet ineens niet meer eetbaar als de klok middernacht geslagen heeft. Je gezonde verstand gebruiken en goed kijken en ruiken of iets nog goed is zorgt voor veel minder voedselverspilling.

Maar hoe zit dit met thee?
Ik heb thee in mijn theelade van minstens 1 jaar oud. Het is niet mijn meest favoriete thee vandaar dat ik deze niet vaak zet. Toch gooi ik deze ook niet weg. Zonde vind ik dat. Mijn kleine internetonderzoekje bevestigt mijn idee dat ik de thee echt nog niet weg hoef te gooien. Thee heeft namelijk niet echt een uiterste houdbaarheidsdatum. Het is wel zo dat hoe langer je de thee bewaart hoe meer de smaak achteruit kan gaan.

losse thee hartjesbron

Mooi, ik hoef dus niet rigoureus door mijn theelade heen te gaan. Toch worden er op het internet wel richtlijnen gegeven over de houdbaarheid van verschillende theeën, al zijn de verschillende websites het niet altijd met elkaar eens. Zo wordt op de ene website de richtlijn van 6-8 maanden aangehouden voor het bewaren van gearomatiseerde theeën terwijl de ander spreekt over 1,5 jaar. Echt veel wijzer worden we er niet van.

Zoals ik al eerder aangaf gaat de smaak van de thee wel achteruit hoe langer je deze bewaart. Toch kun je door het goed bewaren van thee er nog heel lang van genieten. Belangrijk is om je thee op een donkere, droge plek te bewaren. Het liefst ook in een luchtdicht blik/pot etc. Ook moet je je thee niet bij je kruiden bewaren aangezien thee snel smaak van omliggende producten in zich opneemt. Denk bij het bewaren van thee aan de volgende punten.

Thee kan niet tegen:

  • vocht
  • licht
  • warmte
  • geuren

Maar hoe zit het dan met de THT datum?
Deze staat vaak nog wel op theezakjes uit de supermarkt. THT betekent ‘tenminste houdbaar tot’ en is een datum waarvan de fabrikant garandeert dat het product nog goed is. Na het verstrijken van deze THT datum is het product niet meteen bedorven of niet meer eetbaar. De fabrikant kan dan alleen niet meer garanderen dat de smaak nog optimaal is. THT is dus zeker NIET hetzelfde als uiterste houdbaarheidsdatum!

THT op thee

Wil je toch zo goed en lekker mogelijk van je thee genieten dan heb ik hier nog wat tips voor jullie.

  • Bewaar je thee goed. Denk hierbij aan de bovengenoemde punten.
  • Koop kleine hoeveelheden. Zakjes van 100 gram zijn leuk, maar als je meerdere theeën hebt doe je er toch weer erg lang mee. (kleinere hoeveelheden betekent ook dat je weer veel sneller een nieuwe thee kunt kopen en uitproberen :p )
  • Heb je toch thee die al maanden in je kast staat? Zet gewoon een kopje en kijk hoe deze smaakt. Is de smaak naar jouw idee nog prima dan kan je deze thee gewoon drinken. Smaakt de thee wat muf of naar jouw idee niet zo lekker dan kun je deze beter vervangen.

Wees dus niet bang dat als je thee lang bewaart deze over de datum gaat. Zolang jij nog kunt genieten van de smaak van de thee is er niks aan de hand. Ik duik ook weer met een gerust hart mijn theelade in, maar dan wel met in mijn achterhoofd dat ik ook die andere thee wat vaker moet zetten.

Hoe denken jullie over de houdbaarheid van thee? Houden jullie toch een bepaalde termijn aan of gaan jullie op je smaak af? Ben benieuwd!

Geef een reactie

