Battle of the Oolong

15 Okt

Ok eigenlijk is het geen echte battle te noemen, want het gaat om een oolong met perzik en een oolong zonder toevoegingen. Toch wou ik deze graag naast elkaar proeven om zo de smaak te beoordelen. De oolong met perzik is pas nog voorbij gekomen, namelijk de Oolong Peach Tea van de Xenos. In dit artikel schreef ik dat ik de smaak vrij vlak vond en dat ik niet meteen erg enthousiast was over deze thee. Axxent Masters in Tea BV, die deze lijn samen met Xenos heeft ontwikkeld, reageerde hierop met een korte uitleg:

Doordat een oolong thee een verfijnde en subtiele smaak heeft, hebben wij ervoor gekozen om een niet al te overheersende perziksmaak toe te voegen. – Axxent Masters in Tea BV

Ik vond persoonlijk ook al dat de perzik smaak niet erg aanwezig was. Na deze reactie dacht ik ‘wat als ik deze oolong naast een andere oolong zet en puur op de complexiteit van de smaak af ga. En dan vooral naast een oolong zonder toevoegingen.’ Dit was namelijk ook een puntje waarop ik de Oolong Peach niet erg bijzonder vond. Zo gezegd zo gedaan en vandaag dan ook mijn bevindingen.

oolong vs oolong

De oolong die ik naast de Oolong Peach inschenk is de Red Robe Da Hong Pao van Teasenz. Dit is een oolong thee zonder toevoegingen en op dit moment nog de enige oolong in mijn theecollectie.

Op het eerste gezicht zien beide oolongs er hetzelfde uit, een mooie goud gele infusie met een aangename geur. Beide nodigen uit om te proeven. De Oolong Peach ruikt zoals verwacht zoeter dan de Da Hong Pao die veel aardser en krachtiger ruikt. Logischer wijze verschillen beide theeën qua smaak, maar ik ga dan ook af op de complexiteit van de smaak. Proef ik verschillende dingen of heeft een bepaalde smaak de overhand? Blijft de smaak goed hangen nadat je de thee op hebt en wat als de thee wat verder afgekoeld is?

Ik begin met de Oolong Peach. Op het eerste gezicht smaakt deze prima. Licht zoet en prettig van smaak. Echter na het proeven van de Da Hong Pao is het meteen duidelijk dat de smaak van de Oolong Peach veel vlakker en eentoniger is. Waar de Da Hong Pao zowel iets weg heeft van karamel als van aardse tonen blijft de Oolong Peach vooral zoetig zonder dat er nog een andere smaak naar boven komt. Om de thee iets interessanter te maken moet deze iets afkoelen waardoor de oolong krachtiger wordt. De afdronk heeft iets meer oolong smaak in zich waardoor de thee niet geheel vlak blijft. Doordat de Da Hong Pao complexer van smaak is blijft deze wel wat langer hangen en komen er nog steeds meerdere smaken naar boven.

oolong vs oolong

De Oolong Peach is echt geen thee waar je niet van kunt genieten, het is een prettige thee om te drinken en omdat ik zelf af en toe wel van een wat zoetige thee houd zal ik deze zeker nog wel eens inschenken. Wil ik toch een thee met een wat complexere smaak die wat interessanter is dan schenk ik de oolong van Teasenz in.

3 Reacties to “Battle of the Oolong”

  1. Jacqueline 15 oktober 2014 bij 22:32 #

    Ik heb de Da Hong Pao toevallig vorige week bij TheeMaas meegenomen. Hiervoor had ik als 1e kennismaking met oolong de Ti kuan Yin van Simon Levelt. Die vond ik eigenlijk alleen lekker met jasmijnbloesem erbij, wel erg goede thee om met citroen als ijsthee te drinken, dus daar is hij in de zomer mee opgegaan. De Da Hong Pao vind ik echt lekker om zo puur en warm te drinken. En geloof het of niet, had net thuisgekomen een mok Da Hong Pao gezet toen ik je bericht las. :-)

  2. Léon 15 oktober 2014 bij 08:27 #

    Een goede Oolong, en die zijn er uiteraard heel veel, krijgt geen enkele toevoeging, omdat dit alleen maar afbreuk zou doen aan de kwaliteit. Een vergelijking van een Da Hong Pao, een zeer hoog gekwalificeerde Oolong, met een Oolong Peach van de Xenos lijkt mij niet helemaal op zijn plaats. Het zijn twee radicaal verschillende kwaliteitsklassen die allebei van waarde zijn. Dat dan weer wèl.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Tea Moments Oktober | LoveForTea - 4 november 2014

    […] Natuurlijk heb ik ook flink wat thee gedronken voor mijn blog. Dit zijn twee Oolongs die voorbij kwamen in Battle of the Oolong. […]

Geef een reactie

