Theeproeverij bij Theejoy

5 Jul

Afgelopen woensdag reisde ik naar Tilburg om ’s avonds aan te schuiven bij een gezellige theeproeverij bij Theejoy. Samen met nog drie andere theeliefhebbers hebben we een aantal heerlijke ice tea’s, warme theeën en hapjes geproefd.

Het was voor mij even een reisje naar het zuiden, maar zeker meer dan waard. Wat een geweldige theeruimte! Heerlijk om in zo’n rustige ruimte met thee bezig te zijn.

theekamer Theejoy

Om de proeverij goed af te trappen kregen we een glaasje Oolong ice tea. Zelf heb ik van oolong nog nooit ice tea gemaakt, maar na het drinken van deze variant ga ik dat zeker doen van het zomer. Erg lekker. Dit was een cold brew en heeft 8 uur getrokken in de koelkast. Zelf maak ik ook altijd op deze manier ijsthee. Toen we ons champagneglas leeg hadden proefden we o.a. nog een heerlijke Snow White ice tea.

Naast de heerlijke theeën vond ik de combinatie met hapjes erg interessant. Zo proefden we een groene thee met een toastje zalm. Ik stond te kijken van hoe dit de smaak van de thee kan veranderen. Op een goede manier natuurlijk! Ook is een oolong thee erg goed te combineren met kaas. De volgende keer dat je een kaasplankje serveert schenk er dan geen wijn maar oolong thee bij. Ook dit was weer een hemelse combinatie.

De laatste thee van de avond was een darjeeling. Deze proefden we in combinatie met een stukje nougat. Zwarte thee en zoetigheid is zeker een aanrader. Ondanks dat zwarte thee voor mij gelinkt is aan ’s ochtends wakker worden schenk ik de volgende keer toch een kop thee in als ik weer op de bank neerplof met zoetigheid.

In de 2,5 uur hebben we heerlijke theeën geproefd, maar ook veel informatie gekregen. Zo kwam de camelia sinensis aan bod en hoe het kan dat er van een plantje wel zes theeën te maken zijn. Ook gingen we even in op de theezakjes en eventuele toevoegingen. Het belang van goed water werd ook haarfijn uitgelegd en door een testje gedemonstreerd. Over het belang van goed water heb ik ook al eerder een artikel geschreven en hier zelf een experimentje mee gedaan. Toch is het zelf ervaren van het verschil beter dan er alleen maar over lezen dus probeer het zeker ook zelf uit!

Theejoy theeproeverij

Deze avond was weer erg geslaagd en we hebben genoten van een aantal heerlijke theeën. Mocht je geïnteresseerd zijn in tea-pairing, oftewel thee combineren met eten, dan ben je hier aan het goede adres.

Bedankt voor de gezellige avond! Ik heb weer een aantal ice tea ideeën opgedaan die ik ga uitproberen. 

4 Reacties to “Theeproeverij bij Theejoy”

  1. Marielle 5 juli 2014 bij 20:30 #

    Leuk te lezen hoe je de theeproeverij hebt ervaren. Ik heb er ook erg van genoten en ben nu weer lekker passende combinaties aan het uitproberen. Vandaag bonbons met matcha gemaakt in een chocoladeworkshop. Zo mooi om iedere keer weer nieuwe mogelijkheden te ontdekken. Groetjes Marielle

Trackbacks/Pingbacks

  1. Webshops voor theeliefhebbers | LoveForTea - 20 februari 2016

    […] dan zijn de theeproeverijen bij Theejoy zeker een aanrader. Ik heb zelf ook een keer een theeproeverij bijgewoond en de combinaties van thee met wat lekkers zullen je […]

  2. LoveForTea bestaat 3 jaar! | LoveForTea - 6 december 2015

    […] mogen ontvangen en proberen, daarnaast heb ik een theeproeverij bijgewoond bij Tea-Adventure, Theejoy en Tea in the City en mocht ik aanwezig zijn bij het persevent van […]

  3. Tea Moments Juli | LoveForTea - 2 augustus 2014

    […] geweest. We hebben genoten van heerlijke theeën in combinatie met heerlijke hapjes. Lees hier een verslag van deze […]

Geef een reactie

