Theeproeverij bij Tea-Adventure

24 Jun

Afgelopen zondag ben ik bij een theeproeverij geweest, georganiseerd door Hanna en Reinout van Tea-Adventure. Hier werd van alles verteld over de verschillende theeën en natuurlijk onder het genot van een flink aantal kleine kopjes thee. Ik vind dit een hele leuke manier om kennis te maken met thee en is voor iedereen interessant.

Qua thee kwam er van alles voorbij en natuurlijk werd elke thee gezet op de manier die bij die soort thee past. Zo werden de oolong en de pu’erh gezet met behulp van een gaiwan. Daar kan ik nog best wel wat ‘professioneler’ in worden.

Theeproeverij

Als eerste kregen we een heerlijke witte thee te drinken, namelijk de Bai Mu Tan. Deze is heerlijk zacht van smaak en zeker een aanrader. Daarna konden we genieten van een aantal kopjes Green Needle. Een van de vele honderden soorten groene thee. Al deze verschillen in smaak worden verkregen door verschillende droog methodes. Zo kan groene thee gedroogd zijn in een wok, maar ook in een oven. Dit kan al een groot verschil maken.

Na wit en groen volgde een oolong genaamd Tiequanyin. Laatst plaatste ik een review van de Orchid Tiequanyin online. Dit is dezelfde thee, maar deze heeft de geur en smaak van orchideeën opgenomen. Beide zijn erg lekker. Als afsluiter kregen we een groene pu’erh. Deze wordt groen genoemd, omdat het samengeperste blad nog wat groenigs heeft. Hoe ouder de pu’erh hoe donkerder en zwarter. Dit was dan ook een wat ‘jongere’ pu’erh. Zelf had ik deze nog nooit gedronken, maar het was zeker een goede afsluiter. Vooral na een maaltijd zou ik deze drinken, omdat het toch een sterk karakter heeft. Een klein kopje is dan ook al genoeg.

Naast deze lekkere theeën kwam er ook genoeg informatie voorbij. Zo kreeg ik te horen dat het Amsterdamse leidingwater het slechtste water is qua kalk gehalte. Oeps. Misschien toch maar kijken of ik het op een manier kan filteren. Iemand gaf aan dat je het eerst zelf moet ervaren voordat je het belang van goed water begrijpt. Zelf heb ik hier ook al een keer een experimentje mee gedaan en er is zeker verschil tussen kraanwater en spa water.

Theeproeverij

Ook werd er verteld dat sommige thee zelfs het beste in de koelkast of de vriezer bewaard kan worden. Totaal nieuw voor mij en moet ik dus even induiken. Ook vertelden ze dat je het beste het blad kunt proeven om zo snel een idee van de smaak te krijgen.

Ik vond het erg interessant en ook erg leuk dat het gewoon bij hun thuis was. Zo creëer je inderdaad het samen zijn waar het bij de Chinezen om gaat tijdens het thee drinken. Bezoek dan ook zeker een theeproeverij als je wat meer over thee wilt weten en wat meer verschillende theeën wilt proeven. Aanrader!

Hanna en Reinout bedankt voor de uitnodiging!

3 Reacties to “Theeproeverij bij Tea-Adventure”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Webshops voor theeliefhebbers | LoveForTea - 20 februari 2016

    […] een kopje gele thee? Dan moet je zeker even de website bezoeken. Ook bij Tea-Adventure heb ik een theeproeverij bijgewoond, en ook dit is een aanrader. In een gezellige groep geniet je van heerlijke theeën, […]

  2. LoveForTea bestaat 3 jaar! | LoveForTea - 6 december 2015

    […] Sencha Tea Company mogen ontvangen en proberen, daarnaast heb ik een theeproeverij bijgewoond bij Tea-Adventure, Theejoy en Tea in the City en mocht ik aanwezig zijn bij het persevent van […]

  3. Tea Moments Juni | LoveForTea - 1 juli 2014

    […] ik deze maand bij Tea-Adventure langs komen voor een erg leuke theeproeverij. Hier heb ik al een artikel over geschreven, maar zulke gezellige proeverijen zijn zeker aan te raden. Je leert veel over elke […]

Geef een reactie

