Thee drinken in de zomer

19 Jun

Toen de eerste warme dagen van het jaar eindelijk hier waren was het tijd voor een terrasje. Uiteraard had ik zin in een kop thee dus werd mijn bestelling van een verse munt thee doorgegeven. Toen de thee gebracht werd kreeg ik de opmerking van de serveerster dat je toch geen thee met dit warme weer gaat drinken! Volgens mij heb ik haar een beetje vreemd aangestaard, want ze ging er meteen weer vandoor. Om mij heen kijkend zag ik inderdaad iedereen aan het bier, wijn of fris. Was het dan echt zo raar dat ik om een kop thee had gevraagd?

Gelukkig ben ik niet de enige die zomers thee drinkt. Mijn moeder heeft ’s middags ook altijd wel zin in een kop thee. Hetzelfde geldt voor mijn opa en oma. Een vreemd familie trekje misschien?

thee drinken

Toch hoor en lees ik geregeld dat als het warm is het zeker niet verkeerd is om ook iets warms te drinken. Je lichaam kan het vocht dan namelijk makkelijker opnemen omdat de temperatuur gelijker is. Ook zal je lichaamstemperatuur door de thee iets stijgen, waardoor je lichaam het kacheltje uitzet. Uiteindelijk koel je in feite dus iets af.

Dat koude biertje of glas fris laat je lichaamstemperatuur  juist dalen waardoor je lichaam het kacheltje gaat opstoken. Je krijgt het dus alleen maar warmer. Niet wat je wilt als het goed warm is buiten.

Naast deze informatie lees ik ook genoeg reacties van mensen die dit de grootste onzin vinden. Als het warm is drink je een groot glas fris met ijsklontjes.punt. Toch ervaar ik zelf dat een kopje thee in de zomer toch een verkoelend effect heeft. Kies je voor een lekkere bloemige of fruitige thee dan is het nog verfrissend ook. Ik denk dan ook dat het een smaak verschil is. De een moet niks hebben van warme dranken als het buiten warm is terwijl de ander best een kopje lust.

Hoe kijken jullie hier tegenaan? Ik weet dat jullie ook theeliefhebbers zijn, maar als het echt goed warm is buiten laten jullie dan toch je kopje staan? Zo niet, gebruiken jullie dan dezelfde of een andere thee dan die je bijvoorbeeld in de herfst zou gebruiken?

Laat jullie mening over thee drinken in de zomer achter bij de reacties, want ik ben erg benieuwd hoe jullie hierover denken!

Ik zal zeker nog genoeg kopjes thee drinken deze zomer.

Afbeelding 1

6 Reacties to “Thee drinken in de zomer”

  1. Brigitte 29 juli 2014 bij 13:39 #

    Zooo grappig! Mij lachen ze altijd uit als ik thee drink bij warm weer. Hoe heter het buiten is, hoe meer thee ik drink. Heb er nooit over nagedacht waarom, maar het helpt bij mij gewoon beter tegen de dorst ;-) Lekker muntthee of citroen, heerlijk!! Leuk blog heb je, zit al een hele tijd te lezen!

    • Kayleigh 29 juli 2014 bij 14:22 #

      Ik vind thee in de zomer ook heerlijk en muntthee is zeker favoriet!

  2. Lynn 20 juni 2014 bij 23:34 #

    Als theeliefhebber heb ik me ook al vaak afgevraagd welke theorie nu eigenlijk klopt. Het feit dat je zou afkoelen dankzij een warme kop, klinkt logisch omdat de extra warmte weg moet, maar het klinkt even logisch dat je er een warm gevoel van zou krijgen. Want daarvoor drink je het namelijk ook in de winter. Toch kan het in de winter opwarmen omdat je juist van een lagere temperatuur begint. Die stijgt dan een beetje en heeft geen reden om te dalen. Je zult namelijk niet snel over een maximum heen gaan. Thee is dus de ideale drank voor alle seizoenen!
    Merk op: er is een verschil tussen de temperatuur op je huid en de temperatuur binnen in je lichaam. Als je een warme kop vastneemt, zal de huid van je hand uiteraard opwarmen, maar de temperatuur binnenin je lichaam moet zich zo snel mogelijk aanpassen opdat alle organen goed zouden werken.
    (Wauw; deze comment is langer geworden dan ik gepland had.)

  3. Léon 19 juni 2014 bij 11:41 #

    De allerbekendste thee uit China, de Longjing thee, staat bekend om zijn verkoelend effect.

    Mensen die het vreemd vinden om thee te drinken in de warmte moeten zich laten nakijken!

  4. Jacqueline 19 juni 2014 bij 09:30 #

    Heerlijk juist een kopje warme thee met warm weer. Van een te koud glas drinken krijg ik vaak hoofdpijn, zeker als ik veel en te snel drink… Ik kies in de herfst/winter wel vaker voor zwarte thee en rooibos met bijvoorbeeld kaneel als toevoeging, terwijl ik in de lente/zomer meer witte/groene thee drink met bloemen en fruit als toevoeging. Ik doe het onbewust en drink alles het hele jaar door, maar merk wel een verschuiving in wat ik meer gebruik gedurende de seizoenen.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Mijn 7 favoriete theemomenten | LoveForTea - 17 mei 2016

    […] dat ik door een serveerster een keer voor gek ben uitgemaakt voor het bestellen van thee in de zomer, vind ik het echt heerlijk. Ik vind het zo verfrissend! En niet zo gek ook, want door de thee […]

Geef een reactie

