Tea pets: het huisdier voor de theeliefhebber

22 Mei

Afgelopen weekend heb ik een tijdje genoten van verschillende thee ceremonie video’s. Heerlijk vind ik het om naar te kijken en ik kan er zeker nog wat van leren. Wat vooral mijn interesse trok was het ritueel van het overgieten van een beeldje met thee. Ik zag dit in een aantal video’s terug en ben erin gedoken.

Al snel kwam ik erachter dat dit geen gewone beeldjes waren, maar tea pets of theedieren. Dit zijn speciale beeldjes die je moet “verzorgen” door er telkens thee overheen te gieten. Ze zijn gemaakt van yixing klei en zijn een belangrijke bezigheid tijdens theeceremonies in China.

theedier

Hoe verzorg ik een tea pet?

Om te beginnen is het belangrijk dat je een keuze maakt met welke thee je jouw theedier gaat verzorgen. Donkere theeën zoals Pu erh geven het snelste resultaat, maar je kunt ook groene thee gebruiken.

Daarna moet je proberen dagelijks wat thee aan je theedier te geven. Dit kun je doen door telkens het laatste restje erover te gieten of met een borsteltje de thee er overheen te strijken. Gebruik het liefst geen water al zag ik dit wel een aantal keer gebeuren in de video’s op YouTube.

Ook is het belangrijk om je tea pet geregeld wat extra aandacht te geven door deze met een zacht borsteltje schoon te maken en lichtjes op te poetsen met een doekje. Dit in combinatie met de thee zal ervoor zorgen dat jouw theedier langzaam aan meer gaat glanzen, een gladder oppervlak krijgt en iets van kleur verandert.

theedier draak

Wat is het idee achter een tea pet?

Een tea pet symboliseert geluk en welvaart. Vaak is het een beeldje in de vorm van een mythisch wezen of goden. Ook stijgt de waarde van een theedier naar mate deze langer verzorgd wordt.

Sinds ik de theedieren ontdekt heb ben ik super enthousiast. Ik wil er ook zo graag een! Heerlijk om deze telkens met thee te verzorgen. Super ontspannend lijkt het mij en vooral erg interessant om te zien hoe het diertje zich “ontwikkeld”. Mochten jullie dan ook een goede website weten waar ze tea pets verkopen dan hoor ik het graag.

Dit is nog een leuke video waarin je kunt zien hoe tea pets kunnen veranderen.


Kenden jullie de tea pet al?

Afbeelding 1 | 2
Bronnen: teasenz.com   goodorient.com 

4 Reacties to “Tea pets: het huisdier voor de theeliefhebber”

  1. Lynn 24 mei 2014 bij 12:49 #

    Super :-) ik zou ze helaas niet kunnen onderhouden, denk ik.

  2. Jacqueline 22 mei 2014 bij 11:32 #

    Ik heb zo’ n schildpad ooit ergens gezien, maar geen idee meer waar. Nu ik weet wat het is wil ik er 1 hebben! Kayleigh, weet jij waar ik ze kan kopen? Ik vraag het volgende week ook even in mijn theewinkeltje. Lijkt me een leuk en apart cadeau voor een goede vriend van me, ook een echte theeleut. En ik wil er zelf ook eentje gaan verzorgen… :-)

    • Kayleigh 23 mei 2014 bij 15:00 #

      Ik was ook meteen verkocht. Weet alleen niet waar we ze zouden kunnen kopen. Teasenz verkoopt er 1, maar ik ben nog geen andere website tegen gekomen. Een Nederlandse dan. http://www.aliexpress.com/w/wholesale-tea-pets.html deze kom ik wel geregeld tegen, maar ik ken de webshop niet dus ben dan een beetje terughoudend met bestellen. Wil ook wel graag dat het heel aankomt. Zodra ik een website gevonden heb zal ik het op mijn blog melden, maar mocht jij er een gevonden hebben, Please let me know! :)

      • Jacqueline 26 mei 2014 bij 12:57 #

        Ik zoek met je mee! ;-) Misschien ook hier eens in de Chinese supermarkt kijken als ik er in de buurt ben. Ik heb ze echt eens ergens zien staan…

Geef een reactie

