Review: Teasenz voorjaars thee

20 Mei

Begin april kreeg ik een mailtje van Teasenz met de vraag of ik een proefpakketje zou willen ontvangen van de nieuwe voorjaar 2014 groene thee soorten. Die wil ik natuurlijk graag reviewen en gelukkig lag het pakketje, uit China, een paar weken later bij mij op de mat. Vandaag de review.

In totaal zaten er vijf theeën in het pakketje. Drie groene theeën, een witte, en een bloemen thee. Ik begin met de groene thee. Van een heb ik al heerlijk genoten.

Teasenz groene thee

Dit zijn de drie varianten. Van links naar rechts: Xin Yang Mao Jian, Long Jing en Ming Qian Huang Shan Mao Feng.

Ming Qian Huan Shan Mao FengDit is de Ming Qian Huang Shan Mao Feng. Een hoog gewaardeerde groene thee uit de Anhui provincie. Dit is een echte lente groene thee, omdat deze in het vroege voorjaar geplukt wordt. Hierdoor bestaat deze thee uit malse knoppen die vol smaak zitten. Dat het hier gaat om jonge knopjes is ook goed te zien.

Xin Yang Mao Jian

Dit is de Xin Yao Mao Jian, de meest smaakvolle en geurrijke thee van alle Chinese groene thee soorten, aldus Teasenz. Ik heb deze nog niet geproefd, maar dit klinkt al goed. Deze thee moet een kalmerende en rustgevende werking hebben en heeft een robuust aroma.

Long Jing

En dan hebben we de Long Jing. Ik vond deze er zo bijzonder uitzien dat ik hier gelijk een kop thee van heb gezet. Dit wordt ook wel West Lake Dragon Well thee genoemd. De platte vorm komt doordat de theebladeren gebakken zijn in een hete pan. Deze thee heeft een zachte smaak die met elke slok beter wordt. Deze is vooral lekker om wat later in de ochtend te drinken.

Naast deze drie groene thee varianten zaten er nog twee theeën in het pakketje, namelijk een witte thee en een bloementhee.

Teasenz theeLinks de witte thee Anji White en rechts de bloementhee Snow Chrysanthemum. En zo ineens heb ik een aantal witte thee opties om uit te kiezen! Ook van deze twee heb ik al een kop thee gezet.

Anji WhiteJa, witte thee! Ik probeer de laatste tijd wat meer witte thee ervaring op te doen. Ondanks de vele zachte groene theeën wint de witte thee terrein bij mij. Ook dit is er weer zo een. Een hele lichte en zachte smaak. Ikzelf proef er iets zoetigs in en moet denken aan een grasveld met madeliefjes… Dit is een van de meest zeldzame thee van alle Chinese theesoorten en Teasenz noemt dit dan ook de droomthee voor elke witte theekenner. Ik mag dan wel geen witte theekenner zijn, maar dat dit een erg lekkere thee is ben ik met ze eens. Aanrader!

Snow Chrysanthemum

Dit was een verrassing, de Snow Chrysanthemum. Het is geen thee in de zin van theebladeren van de Camellia Sinensis, maar van chrysanten bloemknoppen. Ik heb van een studiereis naar China ook een chrysantenthee meegenomen en die vond ik geen groot succes. Toch heb ik deze geprobeerd omdat het zo anders is dan de thee die ik normaal drink. Ik verwachte dan ook helemaal niet dat de thee een diep rode kleur zou krijgen! Qua smaak is deze thee simpel, maar het is zeker een mooie ronde smaak. En de geur is heerlijk. Geen verkeerde thee, maar ik denk dat ik deze vaker moet drinken om hem helemaal te kunnen waarderen.

De drie theeën die ik al geprobeerd heb zijn zeker een aanrader. De chrysantenthee vind ik persoonlijk wat minder, maar ik denk dat ik hier gewoon aan moet wennen. Neem zeker even een kijkje op de website van Teasenz als je op zoek bent naar wat lekkere theeën.

Op dit moment ben ik helemaal into lichte en zachte theeën die het liefst nog een bloemig karakter hebben. Heerlijk nu met dit warme weer. Ik ben benieuwd wat jullie favoriete thee is nu het weer eindelijk omhoog gaat. Laat dus zeker een reactie achter.

Geef een reactie

