Top 10 Chinese thee van Tea-Adventure

24 Apr

Natuurlijke en pure theeën ga ik steeds meer waarderen. Het is bijna zover dat ik ze boven de gearomatiseerde zoete varianten verkies. Nog steeds kan ik genieten van een kop thee met een zoet karakter, maar ik merk dat aardse theeën mij ook wel liggen. Gelukkig maar, want ik heb een pakketje van Tea-Adventure mogen ontvangen met daarin de top 10 van Chinese theeën. En laat daar nou net alleen maar heerlijke puur natuurlijke thee in zitten.

De 10 varianten:

Long Jing – groene thee
Bi Luo Chun – groene thee
Maofeng – groene thee
Guapian – groene thee
Huoshan Yellow Tea – gele thee
Silver Needle – witte thee

groene theeën Big Red Robe – rots thee
Tieguanyin – Oolong thee
Banna Puerh – Puerh thee
Golden Yunnan Black – zwarte thee

donkere theeen

De twee waar ik meteen een kop thee van moest zetten waren de Silver Needle en de Banna Puerh.

Silver Needle

Deze moest ik gewoon proberen. Ten eerste omdat ik vaker witte thee wil gaan drinken en dus wel wat verschillende soorten kan proberen, maar ook omdat ik zo benieuwd was naar die mooie theeknoppen met pluizige haren. En ik moet iedereen gelijk geven, de theeknoppen zijn prachtig om te bekijken. Ze voelen ook nog eens heerlijk zacht aan! Na de knoppen vanuit verschillende hoeken bekeken te hebben heb ik er natuurlijk een kop thee van gezet.

En ik ben fan! Deze thee heeft een super zachte, lichte en rijke smaak. Eigenlijk is de smaak best lastig te beschrijven. Licht, fris en een fijn mondgevoel komen voor mij het dichts in de buurt. Nu begrijp ik waarom Silver Needle tot een van de populairste theesoorten behoort.

Silver Needle Tea-Adventure

Banna Puerh

Ok, ik ga mezelf nu voor schut zetten, maar de eerste keer dat ik de naam las dacht ik ‘banana’ te lezen. Nou dat klonk zo interessant dat ik mij vergat af te vragen ‘waarom deze combinatie’ en begon ik even later aan mijn leeskwaliteiten te twijfelen toen ik erachter kwam dat er toch echt ‘banna’ stond. Deze leesfout deed nou niet echt bepaald eer aan aan het gebied waar deze Puerh vandaan komt, namelijk het meest zuidelijke gedeelte van Yunnan, oftewel de champagne streek voor de Puerh liefhebber.

Gelukkig heeft de heerlijke smaak van deze thee de schaamte een beetje weggenomen. Dit is de tweede Puerh die ik probeer en ik vind de smaak heerlijk. Verkwikkend, maar toch niet zwaar. Aards, maar toch ook weer zacht. Ik word zo ontspannen van het drinken van deze thee. Heerlijk om wat later op de middag van te genieten.

Puerh Tea-Adventure

Kan niet wachten om van de rest te gaan genieten!

Mocht je ook opzoek zijn naar goede Chinese thee en wil je een kleine hoeveelheid thee eerst uitproberen dan is deze top 10 perfect. Het zijn tien kleine proefverpakkingen elk met ongeveer 3 gram thee. Het mini avontuur is te bestellen op de website van Tea-Adventure.

Hebben jullie wel eens een bepaald thee pakket geprobeerd? Wat vond je ervan of koop je liever 1 losse thee waarvan je zeker weet dat je deze lekker vindt? Ik ben benieuwd dus laat een reactie achter!

Eén reactie to “Top 10 Chinese thee van Tea-Adventure”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Review: Banna Puerh | LoveForTea - 8 december 2015

    […] Vorig jaar is er al eerder een artikel over o.a. deze thee online gekomen, maar de review was zo miniem dat ik deze thee er gewoon weer bijpak. Deze minieme beschrijving is te lezen in top 10 Chinese thee van Tea-Adventure. […]

Geef een reactie

