MIX-IT: Oolong en Stevia

8 Apr

Ik sta wel eens voor het thee schap in de supermarkt en dan denk ik….nee, de smaken zijn het vandaag net niet. Ook speelt mee dat ik best weet dat ik gewoon losse thee moet gebruiken. Toch zwicht ik nog wel eens voor de snelheid van het theezakje. Mijn studentenbudget laat het nou eenmaal niet toe om mega voorraden losse thee in te slaan. Hierdoor ben ik op het idee gekomen om zelf wat lekkere melanges samen te stellen. Maar dan wel met wat ik in huis heb.

Het is al weer even geleden dat ik een MIX-IT artikel schreef. Gelukkig kreeg ik weer inspiratie toen ik een pakketje met stevia thee ontving. In een eerder artikel lazen jullie al over mijn eerste ervaring met stevia thee. Pure stevia thee is erg zoet en daar moet je van houden. Het is anders zoet dan suiker zoet, maar het blijft een smaak waar je aan moet wennen. Toch is stevia ook erg geschikt om te mixen met andere theeën. Zo zou je deze kunnen mixen met groene thee om zo de bittere smaak af te zwakken. Of mocht je een kop zwarte thee gezet hebben en deze met de thee erin zijn vergeten en veel te lang hebben laten trekken dan is stevia de uitkomst.

Vandaag heb ik op twee manieren een mix samengesteld van oolong en stevia. De eerste variant was van beiden wat in een t-sac en de tweede was eerst de oolong goed laten trekken en daarna een kleine beetje stevia erbij.

Samenstelling: Oolong en losse stevia blaadjes

Oolong stevia mix

Eerste indruk: Ik blijf mij erover verbazen dat de stevia totaal niet zoet ruikt, maar dat komt omdat ik de ‘suiker’ onbewust vergelijk met zoet snoep. Ook in deze mix is er qua geur niks te bekennen van de stevia.

Review: De eerste kop die ik zette was een mix van oolong en stevia in een t-sac. Op het moment dat ik dit in mijn glas deed kreeg ik al zo’n vermoeden dat dit best een zoete kop thee kon worden. En ik had gelijk. Ondanks de combinatie met oolong is de stevia gewoon te overheersend, dit omdat deze veel te lang heeft mee getrokken. Wat mij wel aansprak is dat de nasmaak van de stevia weg is. Pluspunt! Na deze eerste kop dan ook geleerd dat als je een mix met stevia maakt je deze pas later toevoegt. Zo gezegd zo gedaan en mijn tweede kop thee was dan ook een veel groter succes.

Eerst heb ik een sterke kop oolong gezet waarna ik er een klein theelepelpuntje stevia blaadjes bij gedaan heb. Het resultaat is een smaakcombinatie die elkaar goed aanvult. Doordat ik de oolong eerst wat sterker heb gezet is de stevia totaal niet overheersend. Het zorgt er juist voor dat de oolong wat minder zwaar wordt en een licht zoetje krijgt.

Persoonlijk denk ik dat ik stevia als redmiddel zie. Mocht ik een kop thee te sterk gezet hebben dan is stevia een goede oplossing om deze iets zoeter te maken. Wees wel voorzichtig met de hoeveelheid stevia die je gebruikt! Ik moet zelf nog erg aan de smaak wennen dus voor mij is een klein beetje genoeg.

Hebben jullie stevia al eens gemixt met een andere thee of hebben jullie een combinatie bedacht die ik moet uitproberen? Ik hoor het graag in de reacties! 

3 Reacties to “MIX-IT: Oolong en Stevia”

  1. Maria Goris 8 april 2014 bij 17:47 #

    Beste Kayleigh,

    Probeer eens jouw favoriet “verse munt”, met een klein beetje stevia en eventueel aangevuld met groene thee, je zult versteld staan hoe lekker en opwekkend dat is. Verse pepermunt gaat ook uitstekend. Anijs smaken combineren heel goed met stevia.

    Een echte klassieker is matté met stevia, stevia heft de enigszins bittere smaak van matté op.

    Hartelijk dank voor de professionele aandacht die je aan groene stevia geeft, de kleine bio-steviatelers zijn daar heel blij mee.

    Met vriendelijke groeten,

    Peter en Maria

    • Kayleigh 8 april 2014 bij 18:02 #

      De combinatie met verse munt en groene thee ga ik zeker proberen. Die met anijs klinkt ook erg lekker.

      Jullie bedankt voor de stevia thee! Ik geef eerlijk toe dat de smaak even wennen is, maar dat betekend niet dat ik deze thee niet vaker zal gaan drinken.

      Groeten,
      Kayleigh

Trackbacks/Pingbacks

  1. MIX-IT: Verse munt met Stevia | LoveForTea - 6 mei 2014

    […] thee heb mogen ontvangen probeer ik hier lekkere combinaties mee te maken. Zo probeerde ik al een oolong-stevia mix. Na een tip heb ik deze natuurlijke zoetstof ook gebruikt in een kop verse munt thee. […]

Geef een reactie

