Review: stevia thee

29 Mrt

Onderstaande foto heb je afgelopen zaterdag voorbij zien komen bij mij Tea Moments artikel. Eind vorige week ontving ik namelijk een pakketje met daarin stevia thee. In het artikel De favoriete thee van… kwam stevia thee al eerder aan bod doordat Peter en Maria zelf stevia verbouwen en hier heerlijk van genieten. Ik wou deze thee al een tijdje proberen, maar wist niet zo goed waar ik deze thee eigenlijk kon kopen. Gelukkig wouden Peter en Maria mij wat van hun thee toesturen. Dank jullie wel!

tea moments

Wat is stevia?

Laten we daar eerst mee beginnen, want ik vind iets drinken of gebruiken in je eten dat tien tot dertig keer zo zoet is als suiker toch een nare gedachte. Ik probeer namelijk zoveel mogelijk suiker (geraffineerde suiker) te vermijden en mede door de niet altijd positieve berichten over stevia geef ik toe dat ik best wat bevooroordeeld was. En dan niet in positieve zin. Toch kom ik stevia steeds vaker tegen in gezonde recepten en zat er bij de thee een handig boekje. Alsof ze wisten dat ik wat achtergrondinformatie nodig had!

Stevia, of Stevia rebaudiana Bertoni, is een kleine vaste plant uit Zuid-Amerika. Deze zoetstof is een gezond, calorievrij alternatief voor suiker en andere zoetstoffen. Het beïnvloedt de suikerspiegel namelijk niet negatief, waardoor je geen “sugar crash” krijgt. Het steviablad kan tien tot dertig keer zo zoet zijn als suiker zonder dat de plant zelf suiker bevat. Dit is afhankelijk van de omgeving en het klimaat waarin de plant groeit.

Deze natuurlijke zoetstof wordt al eeuwenlang gebruikt in Paraguay en Brazilië, toch is deze zoetstof pas sinds 2011 toegestaan op de Nederlandse markt. Best vreemd als je leest dat stevia zoveel gezondheidsvoordelen heeft en heel eenvoudig de geraffineerde suikers kan vervangen. Vandaag de dag kunnen we stevia in de supermarkt vinden in de vorm van vloeistof. Toch zou ik nog wel oppassen met deze variant, omdat deze vaak maar een klein percentage stevia bevatten. De overige ingrediënten zijn wel weer gewoon suiker.

De thee die ik heb mogen ontvangen zijn pure blaadjes die door Peter en Maria in Spanje worden verbouwd. Er worden geen chemicaliën, pesticiden of fungiciden gebruikt dus natuurlijker kun je het niet krijgen. Ik heb twee varianten mogen ontvangen: een grof gemalen versie en een aantal theezakjes.

Het theezakje

Wat mij meteen opvalt is dat er over het zakje is nagedacht. Het is een platte rechthoek die in een zakje veranderd als je aan het koordje trekt. Zo kan de thee eenvoudig verstuurd worden zonder dat het pakketpost wordt. Als ik het zakje tegen het licht aan houd dan zie ik allemaal kleine stukjes steviablad. Het is zeker groter dan theegruis, want elk stukje kun je van elkaar onderscheiden.

stevia theezakje

Ik denk bij stevia aan suiker dus ik verwachte een thee die heel zoet zou ruiken. Niets is minder waar! Ook na het zetten komt er geen al te zoete geur vanaf. De smaak is dan toch ineens veel sterker. De verpakking gaf 4-5 minuten trektijd aan, maar dat werd mij toch even iets te zoet. Opnieuw de waterkoker aan en nu het zakje er maar heel kort ingehad. Stukken beter. De thee is zeker zoet, maar anders zoet dan bij thee van de camellia sinensis met fruit. Het is anders zoet dan suiker zoet. Het is heel lastig te beschrijven. Wel is dit een thee waar ik aan moet wennen.

De grove maling

De grove maling heb ik natuurlijk ook meteen geprobeerd. De bladeren zijn inderdaad grof gemalen en hebben een doffe groene kleur. Doet mij een beetje denken aan gedroogd gras. Ook hier is geen sterke geur te bekennen.

Omdat ik wist hoe zoet het theezakje in eerste instantie was heb ik een stuk minder losse theebladeren gebruikt dan ik normaal gesproken zou gebruiken. En ook dit keer heb ik de thee maar kort laten trekken. De thee is erg mooi van kleur, grassig groen met een gele ondertoon. Ook nu is de thee weer zoet dus ik ben blij dat ik het niet zo lang heb laten trekken. Wel heb ik het idee dat de losse bladeren iets anders zoet zijn dan het theezakje, maar ik kan niet verklaren hoe precies. Misschien is het mijn verbeelding. Wel gaat mijn voorkeur uit naar de theebladeren, omdat ik deze beter kan doseren.

stevia losse bladeren

Naast het zetten van thee kan je deze bladeren ook gebruiken in salades of om wat bittere theeën iets zoeter te maken. Zo kun je een iets te sterk gezetten Pu’erh thee of bittere groene thee met een klein beetje stevia zoeten. Ook in combinatie met kruidenthee kan stevia prima. Dit ga ik nog uitproberen en daar komt een apart artikel over.

Ik ben eerlijk als ik zeg dat ik moet gaan wennen aan deze thee. Stevia thee zal ik zeker vaker drinken, maar nog niet door het zetten van een pot om even lekker op de bank weg te kruipen. Mocht je opzoek zijn naar een plek om stevia thee te kopen dan kun je een mail sturen naar maria@marjalstevia.com. De losse kruidenthee kost € 5,- (50 gram) en de verpakte kruidenthee kost € 5,50 (20 zakjes van 2 gram). Er komen nog verzendkosten bij van € 2,50.

Hebben jullie al eens stevia thee gedronken? Wat vinden jullie ervan? Ik lees graag jullie reacties hieronder.

3 Reacties to “Review: stevia thee”

Trackbacks/Pingbacks

  1. MIX-IT: Verse munt met Stevia | LoveForTea - 26 augustus 2015

    […] De stevia is afkomstig van Marjal Stevia. […]

  2. Tea Moments 2014 | LoveForTea - 3 januari 2015

    […] Zo schreef ik verschillende reviews over thee van Teasenz, Geels & Co en probeerde ik stevia thee […]

  3. MIX-IT: Oolong en Stevia | LoveForTea - 8 april 2014

    […] met stevia thee ontving. In een eerder artikel lazen jullie al over mijn eerste ervaring met stevia thee. Pure stevia thee is erg zoet en daar moet je van houden. Het is anders zoet dan suiker zoet, maar […]

Geef een reactie

