Het belang van goed water

27 Feb

Denk jij wel eens na over het water waarmee je thee zet? Gebruik je bijvoorbeeld kraanwater, bronwater of natuurlijk mineraalwater, zoals Spa blauw? Dit is helemaal niet zo gek om over na te denken aangezien thee voor 99% uit water bestaat.

Ik ben de eerste om toe te geven dat ik gewoon kraanwater gebruik. Je hoeft er niet voor naar de supermarkt en hoeft er ook geen extra geld aan uit te geven. Toch betrap ik mij er steeds vaker op dat ik aan het nadenken ben over het water dat ik gebruik. Is er nou daadwerkelijk verschil in het gebruik van kraanwater en natuurlijk mineraalwater? Komt de smaak van thee, gezet met zacht en zuiver water, nou echt veel beter tot zijn recht? Tijd voor een test!

Deze “test” kwam ik tegen op Specialty Tea waarmee het belang van zacht en zuiver water wordt beschreven. De daar getoonde foto laat je zeker even nadenken over het water dat je gebruikt. Toch wil ik dit verschil met eigen ogen zien.

water overzichtLinks een groene thee en een oolong gezet met Spa Reine. Rechts dezelfde groene thee en oolong gezet met kraanwater (dit heb ik wel eerst even laten stromen). Zowel de groene thee als de oolong hebben dezelfde trektijd gehad, de groene thee 1,5 minuut en de oolong 3 minuten, en er is duidelijk een verschil te zien. Kraanwater zorgt voor een veel donkerdere thee.

En dan de smaak test

Ginseng OolongTe beginnen met de Ginseng Oolong. Het eerste wat opvalt is het kleurverschil. De thee gezet met Spa Reine is veel lichter van kleur. Wat ik al snel zou denken is dat deze dan ook veel minder smaak bevat, maar niks is minder waar! Er vindt een explosie van smaak plaats. Wauw. Je proeft een heel licht, maar rijk karakter. De Oolong gezet met kraanwater is daarentegen een stuk vlakker qua smaak. Ook de geur is al een stuk minder. Je mist de subtiele nuances die je bij de Spa variant wel proeft.

Groene theeEn dan is de groene thee aan de beurt. Ook hier is het kleurverschil weer duidelijk zichtbaar, maar betekend dit ook smaakverschil? Jazeker! De groene thee gezet met Spa water heeft een hele mooie smaak combinatie. Zacht, maar toch rijk. De groene thee met kraanwater is hiermee vergeleken een stuk minder fris van smaak. De smaken komen niet goed tot hun recht en zijn zelfs een stuk zwaarder.

Waar zit dit smaak verschil nou in?

Karel Thieme van Specialty Tea wijdt het aan het gehalte mineralen in het water. Hoe lager het gehalte aan mineralen hoe zachter en zuiverder het water. De Spa Reine die ik gebruikt heb heeft een droogrest-gehalte van 33mg/l (mineralen die overblijven na het verdampen van het water). Hoe lager het droogrest-gehalte hoe zachter het water. Het kraanwater in Nederland heeft een veel hoger droogrest-gehalte en is hierdoor een stuk minder zacht. Dit verschil heeft invloed op de smaak van de thee.

Ik beken eerlijk dat ik opkijk van het verschil. Lezend op het internet kwam ik al vaker tegen dat je voor een lekkerdere kop thee natuurlijk mineraalwater moet gebruiken. Ik was er nogal sceptisch over en was ook zeker niet van plan om geld te gaan uitgeven aan flessen water als het ook uit de kraan komt. Toch heeft deze test mij laten inzien dat water zeker uitmaakt. Zoals ik in het begin al zei, thee bestaat natuurlijk uit 99% water.

Of ik nu helemaal overstap naar mineraalwater? Nee, ik denk het niet. Begrijp me niet verkeerd, ik ga zeker vaker thee zetten met mineraalwater, maar dit zal zeker niet altijd gebeuren. Ik denk dat het er misschien langzaam in gaat komen, omdat ik nu weet wat voor verschil water kan maken.

Wat voor water gebruiken jullie om thee mee te zetten. Kraanwater of mineraalwater? En mocht je deze test ook gaan uitproberen dan ben ik benieuwd naar jouw resultaten. Ik lees het graag bij de reacties. 

10 Reacties to “Het belang van goed water”

  1. Karel Thieme 4 maart 2014 bij 10:35 #

    Mooi dat je één en ander onderzocht hebt, Kayleigh. Overigens wordt de kleur, geur en smaak van thee niet alleen negatief beïnvloed door de aanwezigheid van mineralen in het water mineralen, maar ook door allerhande andere opgeloste stoffen die zich in leidingwater bevinden, zoals restanten van medicijnen. De reden waarom ‘smaakjes’-thee zo populair is geworden komt omdat de aan de thee toegevoegde -sterk geconcentreerde- fabrieksmatige smaakstoffen in staat zijn door hard en ‘vervuild’ leidingwater ‘heen te prikken’. Het is net als bij make-up; het lijkt mooier te maken, maar het verhult ook.
    Theeblaadjes met de geur van de streek (en seizoen) waar ze vandaan komen, bereid met zacht zuiver mineraal-arm water (met minder dan 50 mg droogrest) hebben geen toegevoegde smaakjes nodig; die zijn (h)eerlijk, puur, zuiver en authentiek van… zichzelf.
    De meeste flessenwaters hebben een veel hoger droogrest-gehalte dan 50 mg en zijn niet geschikt voor de bereiding van kraakheldere, sprankelende geurige thee. Er bestaat een alternatief voor flessen! Je kunt daarmee van leidingwater zéér zacht schoon zuiver water maken. Mijn moeder leerde mij al; Waar een wil is, is een weg… voor een ieder die hem wil bewandelen.

  2. Jiska Sanders - van Soest 27 februari 2014 bij 23:57 #

    http://www.salusi.nl/verschil-mineraalwater-bronwater-kraanwater/

    Dit artikel laat héél goed zien waarom ik echt geen water uit flessen gebruik. Onzin, duur, milieuvervuilend en niet eens gezonder of beter.
    Hét Nederlands kraanwater bestaat overigens niet. Het verschilt per regio sterk hoe de hardheid van je water is. En dat is met name wat de smaak van thee beïnvloedt: de hardheid.

  3. Lelie // A Bouquet of Buttons 27 februari 2014 bij 10:13 #

    Ik gebruik water uit de filter. Eigenlijk kraantjes water, en ik ben ook niet van plan dat aan te passen. De plastiekberg is al voldoende groot.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Wat bloggen mij geleerd heeft over thee | LoveForTea - 20 september 2016

    […] veel intenser. Mocht je het dus nog niet zelf uitgeprobeerd hebben, dan lees je hier hoe ik achter het belang van goed water […]

  2. Hoe ik thee review | LoveForTea - 10 september 2016

    […] dat kan hebben op de thee. Ik heb in een eerder artikel al meer geschreven en later zien over het belang van goed water. Sinds kort gebruik ik dan ook Spa water om zo de thee echt goed te kunnen […]

  3. Het dirty chai event van Celestial Seasonings | LoveForTea - 19 maart 2016

    […] aan theesommelier Mariëlle Erkens. Zij was uitgenodigd om ons meer over thee te vertellen. Naast het belang van goed water, de watertemperatuur en de trektijd ging ze ook in op de oorsprong van thee en dat er in het begin […]

  4. DIY: van munttakje naar muntplantje | LoveForTea - 19 september 2015

    […] naar nog meer thee-experimentjes? Lees dan snel het experimentje waarin ik het belang van goed water laat […]

  5. 5 stappen naar het perfecte kopje thee | LoveForTea - 26 augustus 2015

    […] 1. Water koken Klinkt logisch, maar je kunt beter alleen genoeg water koken voor het aantal koppen dat je wilt zetten of genoeg voor een pot. Beter is het ook om elke keer vers water te koken. Zet dus niet je waterkoker weer aan met het water dat je gekookt had voor je eerste kop thee. Laat de kraan ook eerst even stromen, zo krijg je vers water en wordt je thee nog lekkerder. Helemaal ideaal is het gebruiken van mineraal water. […]

  6. Theeproeverij bij Theejoy | LoveForTea - 5 juli 2014

    […] Het belang van goed water werd ook haarfijn uitgelegd en door een testje gedemonstreerd. Over het belang van goed water heb ik ook al eerder een artikel geschreven en hier zelf een experimentje mee gedaan. Toch is het […]

  7. Theeproeverij bij Tea-Adventure | LoveForTea - 24 juni 2014

    […] moet ervaren voordat je het belang van goed water begrijpt. Zelf heb ik hier ook al een keer een experimentje mee gedaan en er is zeker verschil tussen kraanwater en spa […]

Geef een reactie

