Elektrisch theezetten in een handomdraai

20 Feb

En nee daar bedoel ik niet de waterkoker mee. Vandaag de dag wordt overal wel een apparaat voor uitgevonden wat ons tijd moet besparen. Wassen doen we in een wasmachine, afwassen is meestal ook al uitbesteed aan de vaatwasser en de koffieliefhebber heeft binnen een paar seconden z’n ‘bakkie’. Thee blijft een beetje achter in deze beweging. Ja, we hoeven het water niet te koken op ons fornuis, maar na het koken in de waterkoker moeten wij nog wel wat handmatige handelingen uitvoeren. Daar moet verandering in komen zullen ze bij Nestlé gedacht hebben.

Ik kan denk ik meteen zeggen dat het volgende apparaat waarschijnlijk niet in de smaak zal vallen bij de echte theeliefhebber. Er bestaat namelijk een automatische theezetmachine waarbij de thee uit cupjes komt. Plastic cupjes. Ik heb het hier over de Special.T van Nestlé.

Special T nestle

Deze machine is puur gericht op het gemak. Je hoeft je niet meer af te vragen hoe warm het water ook al weer moet zijn en hoe lang je de thee het beste kunt laten trekken. Deze machine weet het allemaal. Cupje erin, glas eronder en op het knopje drukken. Het apparaat doet de rest.

Naast dit slimme apparaat zijn er ook een tal van thee cupjes. Zwarte thee, groene thee, rooibos en specials zijn allemaal te zetten met de Special.T. In deze cupjes zitten losse theebladeren, maar of dit het feit goedmaakt dat het in plastic cupjes zit weet ik niet.

special T cups

Special facts op een rijtje:

  • De Special.T herkent de thee die in het cupje zit en past daar de temperatuur en de trektijd op aan
  • Water wordt gefilterd
  • De Special.T is op een bepaald kopje afgesteld, maar je kunt de watertoevoer aanpassen aan jouw theekop. Dit slaat de machine ook weer op
  • Volgens Nestlé is dit apparaat goed voor het milieu omdat het precies genoeg water warm maakt voor 1 kop thee
  • Het apparaat maakt bijna geen geluid

Mijn mening over deze Special.T? Tja, eerlijk gezegd vind ik dit meer een apparaat voor de gadget lover dan voor de echte thee liefhebber. Echt lekker lijkt deze thee mij namelijk niet. De consumentenbond heeft hier dan ook onderzoek naar gedaan en uit de resultaten kwam naar voren dat het testpanel minder vaak koos voor de thee uit de Special.T. Of de Special.T de Senseo of Nespresso apparaat voor de theedrinker wordt? Ik betwijfel het.

Hadden jullie al gehoord van de Special.T? En wat vinden jullie van dit apparaat. Handig of overbodig? Of hebben jullie een andere theezetmachine? Zeer benieuwd naar jullie mening dus laat die zeker achter bij de reacties.

Afbeelding 1 | 2

2 Reacties to “Elektrisch theezetten in een handomdraai”

  1. tearat 20 februari 2014 bij 23:03 #

    de traditie van ”automatiseren” van thee is oud,
    echter nooit met succes geweest…

    de eerste elektrische theeketels waren van daaldrop in de jaren 20/30,
    ze deden niets meer dan het verhitten van water, en het warm houden er van,
    het was de bedoeling om er zelf de hoeveelheid thee in te doen,
    en de thee er op tijd uit te halen, voor de juiste smaak…
    als een elektrische theepot werd het product een flop,
    echter is de ontwerp iets aangepast, en kennen we het tegenwoordig als een ”warm water koker ”

    niet veel later vanaf de eind van jaren 40 tot diep in de jaren 70 waren er elektrische wekkers te koop, die je wekten en vervolgens vol automatisch trakteerden op een kop thee…
    ook die sloegen niet aan bij het brede publiek, echter wel bij de britten,
    kan het ook anders he?

    naar mijn persoonlijke mening is de Special.T van Nestlé niet veel beter dan de theecapsules voor Senseo…
    niets voor de echte theeliefhebber…

    deze hype zal ook wel weer overvliegen en wellicht staat dan over 50 jaar een Special.T van Nestlé hier in mijn museumpje, als een curiouse theeobject…

  2. everydayteaday 20 februari 2014 bij 16:30 #

    Ik heb zelf de special T maar ik vind het niks. ben heel eerlijk de thee is oke maar niet zoals ik dacht dat het was. Plastic cupjes zijn het niet want ze zijn van aluminium en bevatten een plastic stukje zodat het apparaat weet welke thee het moet zetten. De achterliggende gedachte snap ik heel goed. ik hoop dat er ook cupjes uit komen die je zelf kan vullen want dan ben ik echt blij met mijn apparaat. staat overigens nu op MP. Terwijl ik over nespresso dan zeker wel te spreken ben!!!

Geef een reactie

