Alles over de bruinige aanslag in je theepot

13 Feb

We kennen het denk ik allemaal wel, die bruinige aanslag aan de binnenkant van je theepot of theemok. Mijn moeder heeft er de grootste hekel aan en als mijn theemokken dan ook niet goed schoon uit de vaatwasser kwamen moest er geboend worden met jif en een sponsje. Ik zelf vind het geen probleem om een theemok alleen om te spoelen om deze de volgende dag weer te gebruiken. En als deze mok wat bruinig wordt aan de binnenkant, ach, ik ben toch de enige die er uit drinkt!

Toch ben ik opzoek gegaan naar hoe het nou eigenlijk komt dat er zo’n bruin kleurtje in onze theepotten en theemokken achterblijft.

Wat is deze aanslag?

Deze bruine aanslag wordt ook wel tannine genoemd en valt onder de noemer ‘looistoffen’ (let op er zit geen looizuur in thee!). Deze tannines hebben een ontsmettende en ontstekingremmende werking. Toch kan er bij een teveel aan deze stof een opstopping in de darmen veroorzaakt worden. Met gevarieerd eten ga je dit tegen.

Tannines ontstaan door het samengaan van meerdere polyfenolen. Polyfenolen komen voor in planten en zijn een groep van chemische verbindingen. Polyfenolen zouden erg goed zijn voor de gezondheid, omdat ze een anti-oxidante werking hebben.

sfeer thee

Moet ik het schoonmaken?

Nee! Deze bruine aanslag zorgt er juist voor dat de thee beter gaat smaken! Elk kopje of pot thee die je zet laat extra smaak achter in dit laagje en dit laagje geeft dit weer af bij de volgende kop of pot thee. Toch kan ik begrijpen dat je je theemokken niet zo bruin laat worden dat het er niet meer uitziet. Vooral als je deze mokken ook gebruikt als er visite is. Gewoon afwassen doet dan al een heleboel, maar wil je toch een blinkend wit resultaat dan heb ik wat tips voor jullie. Ik schreef namelijk al eens eerder een artikel over deze bruine aanslag en hoe deze het makkelijks en natuurlijkst is te verwijderen.

Wel zou ik aanraden om je theepot niet schoon te maken. Omspoelen met water is voldoende.

Hoe denken jullie over deze bruine aanslag. Schoonmaken of lekker laten zitten? Ik lees het graag bij de reacties.

Bronnen: gezondheidsnet.nl  voedingscentrum.nl  blogoverthee.nl
Afbeelding: dille-kamille.nl

7 Reacties to “Alles over de bruinige aanslag in je theepot”

  1. Lelie // A Bouquet of Buttons 13 februari 2014 bij 21:21 #

    Ik had ook wat opgezocht een tijdje terug hierover, daar zeiden ze wel dat je best 1 theepot nam voor thee op basis van zwarte thee en een andere op basis van groene thee, anders komt het de smaak niet tegen goede. 1 keer per maand zwiert ik mij theepot in de vaatwasser aangezien ik er maar eentje heb.

    • Kayleigh 13 februari 2014 bij 22:32 #

      Klopt dit ben ik ook tegen gekomen. Ik moet zeggen dat ik vaker losse koppen thee zet dan een pot. Je zou ook een tea for one setje kunnen reserveren of eventueel kopen om deze te gebruiken voor een bepaalde theesoort.

  2. Jiska 13 februari 2014 bij 09:47 #

    Ik maak mijn theepot nooit schoon van binnen!

    Een bevriend theeleut-vriendin verzuchtte eens ‘en toch smaakt de thee bij jou altijd lekkerder’. Toen heb ik haar ook uitgelegd dat die aanslag (die soms wel patina of patiné genoemd wordt) juist die smaak geeft, en nu merkt zij ook echt verschil nu ze haar theepot niet meer van binnen wast. De smaak wordt echt rijker en dieper!

    Wel een tip: neem voor rooibos, als je dat lust, een andere pot dan diegene waarin je zwarte, witte en groene thee zet, want die smaak trekt behoorlijk in je patina en dat blijf je proeven. Ook munt kan soms wat doordringend intrekken, dus die zet ik zelf dan ook nooit in mijn ‘vaste’ pot maar in een apart tea-for-two potje of zo.

  3. bloginfinitylifestyle 13 februari 2014 bij 08:05 #

    Kijk dat is nou iets wat ik echt niet wist! Ik vind het er altijd wat vies uitzien en maak het schoon! Misschien ga ik toch eens overwegen om mijn theepot niet schoon te maken! Leuk dankjewel! With love N

Trackbacks/Pingbacks

  1. 10 meest gelezen artikelen van 2015 | LoveForTea - 29 december 2015

    […] Alles over de bruinige aanslag in je theepot – 441 bezoekers Thee zetten in een theepot gaat vaak samen met dat bruinige laagje. […]

  2. Kies de juiste theepot voor bij de thee | LoveForTea - 1 maart 2014

    […] tijdje terug schreef ik over het tannine laagje dat vaak in theepotten achterblijft. Dit bruine laagje is een extra smaakmaker voor de volgende […]

Geef een reactie

