Review: Lapsang Souchong

28 Jan

Ondanks dat ik het niet van plan was liep ik tijdens een middagje Amsterdam spontaan tegen een winkel van Simon Lévelt aan. Ik zag het als een reden om even binnen te kijken en om de winkel weer te verlaten met een lekkere thee.

Winkel: Simon Lévelt

Naam: Lapsang Souchong

Thee soort: Zwarte thee

Vorm: Losse theebladeren

De theebladeren: De theebladeren hebben een diep zwarte kleur.

Smaken: Deze Chinese thee is gedroogd boven naaldhout en heeft hierdoor een licht zoete en volle rooksmaak.

Close up Lapsang Souchong

Eerste indruk: Dat deze thee gedroogd is boven naaldhout is zowel te zien als te ruiken. De diep zwarte kleur en de heerlijke rook geur zijn duidelijk aanwezig. Deze combinatie heb ik nog nooit gedronken, maar ik houd wel van deze geur. Doet mij denken aan buiten zitten met een vuurkorf.

Review: Wat mij meteen opvalt is de kleur van de thee. Zoveel lichter dan ik had verwacht! De diep zwarte theebladeren zorgen voor een goud/warm kleurige thee. Ook is het geen sterke zwarte thee. De smaak is heerlijk licht en heeft inderdaad een zoet karakter. Ook is het rokerige nog terug te proeven. De rook geur is wel iets minder geworden, maar is zeker niet verdwenen. De thee ruikt nu een beetje naar een na-smeulend vuurtje. Past perfect bij de zoete rooksmaak.

Misschien kunnen jullie het al raden, maar deze thee komt zeker op mijn favorieten lijstje!

Waar te koop: Deze Lapsang Souchong is te koop bij Simon Lévelt voor € 3,20 (100gram). Zowel online als in de winkelstraat.

Sfeer beeld Lapsang SouchongHebben jullie al wel eens een rookthee gedronken? Zo ja, wat vonden jullie ervan? Laat het achter bij de reacties!

7 Reacties to “Review: Lapsang Souchong”

  1. bloginfinitylifestyle 28 januari 2014 bij 15:42 #

    Oh ik hou van Simon Levelt! Ik heb de rookthee weleens op maar ik ben er nog niet over uit wat ik er nou van vind.. niet vies, wel apart, maar ook niet super lekker.. ik weet het nog niet haha. With love ♥ S.

    • Kayleigh 28 januari 2014 bij 16:45 #

      Ja het is wel een thee waar je van moet houden. Probeer de combinaties van Jiska anders eens uit (eerdere reactie). Misschien zijn deze meer jouw smaak.

  2. Jiska 28 januari 2014 bij 10:51 #

    Ik zet m’n Lapsang zelf liever wat sterker, ik ben dol op die rookgeur en -smaak. Daarvoor moet je inderdaad wel wat meer theebladeren gebruiken en ze wat langer laten trekken. Ik vind hem ook erg geslaagd in een combi met een goede Earl Grey (met voldoende bergamot dus), probeer maar eens half Lapsang – half Earl Grey te zetten!
    Ook heel geslaagd is 2 delen kaneelthee en 1 deel Lapsang.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Review: Xiao Zhong | LoveForTea - 22 december 2015

    […] genieten van een kop zwarte thee was lange tijd niet voor mij weggelegd, op één uitzondering na, Lapsang Souchong. Juist vanwege de rooksmaak kan ik hier heerlijk van genieten. Deze rooksmaak is helaas niet voor […]

  2. Het thee ABC presenteert ‘S’ | LoveForTea - 5 december 2015

    […] Souchong Deze term wordt bij zwarte thee gebruikt om de gradatie van een heel theeblad aan te geven en heeft minder te maken met de kwaliteit van het blad. Souchong bladeren vind je onder de pekoe bladeren en het zijn grote, platte en krachtige bladeren die veel gebruikt worden voor Chinese rooktheeën, zoals Lapsang Souchong. […]

  3. Het thee ABC presenteert ‘R’ | LoveForTea - 3 november 2015

    […] aroma te benoemen. Denk hierbij aan as, gebakken, geroosterd enz. Een bekende thee met rooksmaak is Lapsang Souchong. Je moet ervan houden, maar de smaak is […]

Geef een reactie

