Keuringsdienst van Waarde en de bruine korreltjes in thee

25 Jan

Afgelopen donderdag zat ik vol verwachting op de bank om nu eens de waarheid te horen over de thee in theezakjes. De Keuringsdienst van Waarde ging namelijk op onderzoek uit naar de kleine bolletjes die gevonden zijn tussen het theegruis in de theezakjes. De vraag die centraal stond: Wat zijn dit voor bolletjes?

Het was al snel duidelijk dat het hier niet ging om een raar klein bolletje thee. Verschillende personen hebben de korreltjes geproefd en waren het er unaniem over eens, het was zoet, snoepig en smaakte naar kauwgom. Inderdaad geen thee.

bolletjes in thee

De Keuringsdienst ging ook langs bij Van Rees die grondstoffen levert aan de thee industrie. Ook hier hadden ze nog nooit deze kleine bruinige korreltjes gezien. Blijkbaar horen deze korreltjes bij het geheime recept van de verschillende thee merken. Maar waarom moeten er kleine korreltjes met een kauwgom smaak aan thee toegevoegd worden?

Antwoord op deze vraag moet gezocht worden bij de verschillende marketingafdelingen. Blijkbaar is er uit hun marktonderzoek gekomen dat theedrinkers graag een thee drinken die zoet ruikt, maar ook zoet smaakt. En dat is ook precies wat deze korreltjes doen, vooral nadat het duidelijk is geworden dat deze korreltjes voor het grootste gedeelte uit suiker bestaan. Een kopje “gewone” thee blijkt ineens een kopje “gewone thee met suiker” te zijn.

Toch hoef je deze bolletjes niet in de losse thee te verwachten. Rede hiervoor? De kwaliteit van de thee. Losse thee is van veel betere kwaliteit dan het gruis dat in de theezakjes zit. Nog een reden waarom de theefabrikant er suiker aan toevoegd.

Na deze uitzending heb ik zelf ook een theezakje onder de loep genomen. Hetzelfde zakje Yellow Tea van Lipton heb ik opengescheurd en inderdaad, het was even zoeken maar ik heb de suiker bolletjes gevonden. Dit toont maar weer aan dat wij als consument van alles voorgeschoteld krijgen.

Ik was zelf al langzaam aan het afstappen van theezakjes, maar na het zien van deze aflevering en het met mijn eigen ogen zien van deze bolletjes, ga ik dit een tandje versnellen. Bij mij komen er geen theezakjes meer in het winkelmandje.

Voor wie de uitzending gemist heeft. Hier is deze terug te kijken.

Wat vinden jullie van deze aflevering over thee? Stappen jullie nu ook af van de theezakjes? Ik ben benieuwd dus laat een bericht achter bij de reacties!

3 Reacties to “Keuringsdienst van Waarde en de bruine korreltjes in thee”

  1. tearat 25 januari 2014 bij 17:19 #

    was een zeer leuke aflevering, maar ik hoorde niets nieuws…
    wat ik jammer vond is dat ze niet heel diep op in zijn gegaan,
    wat voor soort ” troep” het theegruis zelf is…

    meeste theebladeren in theezakje zijn van zo’n slecht kwaliteit dat het eigenlijk een afval product is…
    er word namelijk het laagste kwaliteit blad gebruikt…

    ook iets over na te denken…

    • Kayleigh 27 januari 2014 bij 15:28 #

      Ben ik het met je eens. Ik had zelf ook verwacht dat er wel meer aandacht besteed zou worden aan het theegruis zelf. Toch een belangrijke reden waarom deze snoepballetjes aan de thee toegevoegd worden.

Trackbacks/Pingbacks

  1. 6 redenen om voor losse thee te kiezen | LoveForTea - 26 augustus 2015

    […] Losse thee is van goede kwaliteit. Geen toegevoegde suikerbolletjes, geen theegruis, maar gewoon pure thee. Zet je een kop thee met losse theebladeren dan geniet je […]

Geef een reactie

