Shoplog: Thee souvenir uit Turkije

12 Okt

Een paar weken geleden ben ik heerlijk een weekje naar Turkije geweest met familie. Daarvoor hadden we de perfecte week uitgekozen, want terwijl wij lekker aan het zonnen waren hield het in Nederland niet op met regenen. Sorry iedereen, maar niets is lekkerder dan tijdens een vakantie in de zon liggen wetende dat iedereen thuis een paraplu moet rondsjouwen. Naast dit heerlijke gevoel probeer ik ook altijd een souvenirtje mee te nemen. Dit hoeft niet perse iets te zijn dat ik ergens neer moet zetten, zoals een beeldje of magneetje. In mijn geval betekent een souvenir vaak thee, zo ook deze keer. Ik kocht namelijk een lange slinger met daaraan 12 verschillende soorten thee.

Turkse souvenir online slinger met thee

Dit soort dingen vind ik echt de leukste souvenirtjes. Het is iets wat je hier niet snel zult vinden of kopen en doordat het na gebruik niet meteen helemaal op is word ik nog vaak aan Turkije herinnerd. Dit is ook een leuke manier om nieuwe thee smaken uit te proberen. Er zit namelijk niet erg veel in de aparte zakjes, maar wel genoeg om een paar keer van de thee te genieten. Zo zitten er een paar smaken bij, waarvan ik niet weet wat ik mij daarbij moet voorstellen. Des te leuker (lekkerder) om daar een keer een pot thee mee te zetten.

Smaken overzicht souvenir turkije

Hierboven kun je precies zien welke smaken er in de slinger zitten, o.a. kaneel, groene thee en appel thee. De Turkse thee wil ik graag proberen, want als ik eerlijk ben heb ik tijdens die week Turkije eigenlijk geen Turkse thee gehad (slecht ik weet het). Granaatappel thee lijkt mij ook heerlijk. In combinatie met groene thee heb ik deze al wel eens gehad en daar ben ik fan van, maar dit is pure granaatappel (ook heerlijk is sap van de granaatappel!).

Maar wat ik van de dieet thee moet verwachten, geen idee. Ook van bay leaf en rozemarijn kan ik mij zo 1,2,3, niks voorstellen. Maar dat is nou juist het leuke! Ik ben erg benieuwd en kan niet wachten om een keer zo’n onbekende thee te proberen. Een review hiervan komt natuurlijk online te staan.

Edit: De pomegranate thee en de groene thee zijn getest!

Nemen jullie ook thee mee als souvenir? Zo ja, ga jij dan ook voor een onbekende, maar interessante smaak?

4 Reacties to “Shoplog: Thee souvenir uit Turkije”

  1. Jiska Sanders 12 oktober 2013 bij 22:26 #

    Hoi Kayleigh,

    Volgens mij heb je een slinger gemengd thee en (kook)kruiden gekocht! Bay leaf is geen thee namelijk. Het zijn laurierblaadjes, die je meestooft in ouderwetse stoofpotten of in soepen.
    De rozemarijn is zo te zien ook gewoon puur rozemarijn, dus kookkruid (of in een ontspannend bad!) en als je die meekookt kan je die het beste in een theezakje doen en die er weer uithalen, want gedroogde rozemarijn wordt maar heel moeizaam en langzaam zacht dus dat eet minder lekker. Moet ook, in gedroogde vorm, vrij lang meekoken als je het in gerechten verwerkt.
    Melissa is citroenmelisse. Kan je evt. als frisse thee zetten, maar is minder krachtig dan muntthee. Je kan het ook als kookkruid gebruiken om iets frisser en lichter van smaak te maken, er zit echt een citroenachtig aroma aan.
    Sage is salie, en kan net als melisse zowel als thee als als kookkruid (smaak is vrij overheersend, niet te veel gebruiken).
    Senna (nederlandse naam is ook gewoon senna) kan je als thee zetten, maar pas op dat je niet te veel drinkt: het is namelijk een laxeermiddel ;-)

    Weet je wat een van mijn leukste thee-ervaringen is? Ik kreeg bezoek uit Sint Petersburg (Rusland) en vooraf vroeg ze of ik iets uit haar land als souvenir wilde. Ik wilde uiteraard thee. Ze kwam met een tas vol met zeker tien theesoorten bij me aan… en alles stond er in het cyrillisch schrift (russisch) op! Ik had geen idéé wat ik voor thee zette en moest me puur op mijn neus oriënteren. Erg leuk om mee te maken.

    Groetjes Jiska

    • Kayleigh 13 oktober 2013 bij 19:51 #

      Hoi Jiska,

      Degene die je opnoemde kende ik inderdaad ook alleen als kruiden. Het rare is dat deze slinger echt als Turkish Tea werd verkocht. De kruiden slinger hing er naast. Ik ga nog een beetje op het internet rondkijken of ik er een thee mee kan vinden en anders heb ik er gewoon wat kruiden bij, ook niet verkeerd :)

      Dat zijn nou de leuke souvenirs! Zo ontdek je nog eens goede smaakcombinaties die je eerst niet bij elkaar zou zoeken. Helaas ben ik de reizigster in de familie dus moet ik altijd voor mijn eigen souvenirtjes zorgen :p dit is helaas nooit een hele tas vol thee.

Trackbacks/Pingbacks

  1. Review: Groene thee uit Turkije | LoveForTea - 26 augustus 2015

    […] wil ik weer een van de theeën uit Turkije met jullie delen. Na een eerdere review over de pomegranate thee heb ik dit keer gekozen voor de […]

  2. Review: Pomegranate tea | Love for Tea - 12 november 2013

    […] mijn vakantie in Turkije kocht ik een slinger met thee. Vandaag een review van een van deze theeën, namelijk de Pomegranate […]

Geef een reactie

