Losse thee en theezakjes, welke zorgt nu eigenlijk voor de beste thee?

9 Mrt

Het zetten van thee is voor iedereen anders. Persoonlijk vind ik dat zolang jij de thee lekker vindt deze goed gezet is. Toch zullen de echte diehard thee fans zeggen dat thee van theezakjes geen echte thee is. Losse thee is voor hun het enige waarmee ‘goede’ thee gezet kan worden. Dus waarmee zet je nou eigenlijk goede thee, losse thee of theezakjes?

Wat is het verschil tussen losse thee en theezakjes?

Het grootste en het meest voor de hand liggende verschil is de aan- en afwezigheid van een zakje. Natuurlijk gaat de losse thee in een thee ei, theelepel of zelfs toch weer in een zakje (zoals een T-sac theefilter), maar dit is weer een extra handeling. Dit brengt ons meteen bij het volgende verschil, het verschil in handelingen en dus tijd.

Een kop thee zetten met een theezakje is zo gebeurd, je kookt wat water en giet dit over een theezakje. En voilà, je kop thee is klaar. Het zetten van thee met losse thee kent toch wat meer handelingen. Naast het water koken, moet je de juiste hoeveelheid losse thee in een thee ei of theelepel doen. Dit hoeft echt geen minuten extra te duren, maar aangezien alles tegenwoordig snel klaar moet zijn voor ons drukke leventje werpen deze extra handelingen wel een barrière op. Wat is nou namelijk makkelijker en sneller dan water koken en op een theezakje gieten die je snel uit een zakje hebt getrokken?

theezakje

Is er dan echt een verschil tussen de thee in zakjes en losse thee?

Ja. In theezakjes zit eigenlijk geen thee, maar theestof of ‘tea dust’. Dit is een restproduct van thee. De bladeren van de Camilla Sinensis zijn gemalen en maken een thee van erg lage kwaliteit. Dit maakt theezakjes ook zo goedkoop.

Als je wilt overstappen naar losse thee hoef je niet bang te zijn dat je ineens veel meer moet gaan betalen. Ja, op het eerste gezicht lijkt het misschien duurder (al is losse thee niet duurder), en je moet een thee ei of theelepel aanschaffen, maar hierdoor krijg je wel een kwalitatief betere thee. Ook zijn de gezonde stoffen van thee nog aanwezig in losse thee.

Maar de piramide theezakjes hebben dit toch opgelost?

Helaas. Ikzelf wil ook graag geloven dat hier een groter percentage losse thee in zit, maar niks is minder waar. Ook hier zit thee van lage kwaliteit in. Het enige verschil is dat het in een piramide zakje meer ruimte heeft om te bewegen/rond zweven. Dit is wel beter dan de krappe theezakjes.

piramide theezakje

Als ik thuis ben en de tijd heb om thee te zetten gebruik ik ook vaak losse thee. Veel heb ik hier ook niet van, want er is hier nergens een winkeltje waar ik losse thee kan kopen. Hiervoor moet ik naar Elburg en daar kom ik maar een paar keer per jaar. Mijn thee collectie bestaat dus eigenlijk voor het grootste gedeelte uit theezakjes. En ja, ook ik heb het vaak druk waardoor ik even snel een kop thee zet met een theezakje. Om nu te zeggen dat dit geen ‘echte’ thee is gaat voor mij een beetje te ver. Persoonlijk vind ik de thee van theezakjes prima te drinken en mijn geniet momentje wordt er zeker niet door beïnvloed!

Edit 25-2-2016: Als ik dit lees merk ik hoe erg mijn kijk op thee veranderd is. Ik heb nu echt niks meer met theezakjes. In de horeca en als ik op visite ben ontkom ik er vaak niet aan, maar thuis is het losse thee dat de klok slaat. Ik ben blij dat ik mijn theeblog ben blijven ontwikkelen, want hierdoor heb ik zo veel nieuwe theeën leren kennen en is mijn voorkeur voor losse thee alleen maar sterker geworden. Dit is ook wel te zien aan de theeën die ik review.

Wat zijn jullie ideeën rond losse thee vs theezakjes?

12 Reacties to “Losse thee en theezakjes, welke zorgt nu eigenlijk voor de beste thee?”

  1. White Knight 2 januari 2015 bij 10:36 #

    Als je kijkt naar de prijs kwaliteitverhouding (voedingswaarde) is losse thee dan niet goedkoper?

    • Kayleigh 2 januari 2015 bij 14:07 #

      Klopt. Losse thee is goedkoper dan theezakjes. De 2 gram thee die je gebruikt voor een kop thee kost rond de 8 cent (100 gram thee voor 4 euro). En waar theezakjes al snel smaak verliezen kan je van losse thee gerust twee tot drie koppen thee zetten. Zo gaat de prijs per kopje thee nog meer omlaag. Ik denk dat ik er binnenkort een artikel over ga schrijven, want ik hoor ook vaak om mij heen dat ze losse thee toch wat aan de dure kant vinden.

  2. Kimberly 10 maart 2013 bij 12:20 #

    Ik zou ook wel een keer zelf thee willen maken, lijkt me toch wel erg leuk!

    • Kayleigh 10 maart 2013 bij 12:41 #

      Ja ik ook wel. Ik weet dat er websites zijn waarop je je eigen thee kunt samenstellen. Ik krijg weer een leuk idee voor een artikel! :)

      • Roman 26 maart 2013 bij 15:21 #

        Kayleigh, leuke blog! Begin maart ,was ik naar de voorjaarsbeurs in Utrecht geweest. Ik kwam de stand van Harney & Sons Fine Teas tegen en heb maar een aantal theesoorten naar huis meegenomen om te testen. Dat waren de volle theebladeren in zijden piramidevormige theezakjes, lijkt precies op de losse thee. Ook hebben ze aparte melanges. De thee is wel duurder dan wat we normaal gewend zijn. Misschien kun je bij hen via de mail wat informatie opvragen..

  3. Annabella 9 maart 2013 bij 22:01 #

    Je zou ook losse thee kunnen bestellen? De tuinen?

  4. cellamaassen 9 maart 2013 bij 16:25 #

    ik vind losse thee vaker veel intenser van smaak.. mijn buurvrouw maakt die altijd voor me;) zelf gebruik ik gewoon zakjesthee..

  5. Eline 9 maart 2013 bij 16:20 #

    Ik ben echt voor losse thee! Hier in de stad zijn gelukkig ook meer dan genoeg thee- en koffieshops waar het te krijgen is… Voor op mijn werk gebruik ik gewoon theezakjes! :)

Trackbacks/Pingbacks

  1. 10 meest gelezen artikelen van 2015 | LoveForTea - 29 december 2015

    […] Losse thee en theezakjes, welke zorgt nu eigenlijk voor de beste thee? – 339 bezoekers In 2015 waren we op zoek naar een goede kop thee. […]

  2. Top 10 thee artikelen 2014 | LoveForTea - 29 december 2014

    […] Nog een artikel dat er op kan wijzen dat de interesse in thee toeneemt is losse thee en theezakjes, welke zorgt nu eigenlijk voor de beste thee? 488 views is een mooi aantal (nieuwe) […]

  3. Top 10 thee artikelen van 2013 | Love for Tea - 31 december 2013

    […] 5. Dat mensen geïnteresseerd zijn in het zetten van een lekkere kop thee is zichtbaar door de 404 views van losse thee en theezakjes, welke zorgt nu eigenijk voor de beste thee? […]

  4. DIY project: theezakjes maken voor losse thee | Love for Tea - 19 maart 2013

    […] zijn heb ik hier een DIY project. Afgelopen zaterdag schreef ik een stukje over het gebruiken van losse thee vs een theezakje. Tijdens de research dat ik voor dit artikel deed kwam ik terecht op een super leuke en creatieve […]

Geef een reactie

