Vijf makkelijke en natuurlijke manieren om je theepot schoon te maken

23 Feb

Schoonmaken, niet een van mijn favoriete bezigheden maar het hoort er wel bij. Ook bij het drinken van thee. Wie kent het namelijk niet, je favoriete mok is helemaal bruin aan de binnen kant en ook je theepot heeft er wel eens frisser uitgezien. Ook mijn theepot is aan een onderhoudsbeurt toe. Ik ben het internet opgegaan om wat tips te verzamelen. Ook ben ik opzoek gegaan naar bewijs dat je een theepot eigenlijk niet schoon moet maken. Om de een of andere reden zit dit in mijn hoofd…ik moet het vast ergens gelezen hebben.

Theepot reinigen

Moet ik mijn theepot reinigen ja of nee?

Mijn zoektocht leverde wel en niet wat op. Op de ene website wordt er verteld dat je een theepot nooit moet schoonmaken terwijl op de andere website de ene na de andere tip voorbij komt. Nu verschillen deze tips wel, natuurlijke middelen vs. afwasmiddel, vaatwastabletten of zelfs het in de vaatwasser stoppen van je theepot. Iets wat echt tegen mijn ideeën ingaat.

Het schoonmaken ligt ook aan het type theepot dat je hebt. Theepotten met een glazuurlaag aan de binnenkant kunnen makkelijk schoongemaakt worden. Potten zonder deze laag zou ik toch iets voorzichtiger mee zijn.

Mijn antwoord op de vraag waar ik het idee vandaan heb gehaald dat theepotten nooit schoongemaakt mogen worden heb ik helaas niet gevonden. Ik kan mij ook echt niet herinneren waar ik het gelezen zou kunnen hebben. Wel kwam ik een aantal berichten tegen waarin iemand zei dat je nooit een theepot moet schoonmaken. Helaas zonder uitleg waarom niet.

Toch maar reinigen dan

Toch vind ik het schoonmaken van een theepot iets wat ik niet graag doe. Mijn theemok dan weer wel. Thee aanslag haal ik hier gewoon uit met wat schuurmiddel of een schuurspons. Als je toch je theepot graag schoon wilt maken hier een aantal tips met minder agressieve middelen die ik tegen kwam.

  • Vul je theepot met kokend water en voeg hier 2 eetlepels soda/baking soda aan toe. Laat dit een tijdje weken. Spoel je theepot goed om en laat deze uitlekken.
  • Vul je theepot met wat citroensap. Vul de rest van je theepot met water en laat dit een nacht weken. Spoel om en je theepot is weer schoon.
  • Doe een kopje azijn in je theepot. vul de rest van je theepot met water en laat dit een nacht weken.

Water met maizena of melk zijn ook middeltjes die ik tegen kwam.

Schoonmaak graffic

Hoe vaak moet ik mijn theepot reinigen?

Je zult waarschijnlijk wel begrijpen dat ik hier ga zeggen dat ik mijn theepot bijna nooit schoonmaak. Voor ik er thee in doe spoel ik de pot om en ook als de thee op is spoel ik de pot. Dit doe ik met warm water en ik laat er geen laagje water in staan. Als je toch wat vaker je theepot wilt schoonmaken zou ik zeggen om dit misschien om de twee weken te doen. Het ligt er natuurlijk ook maar net aan hoe vaak je de theepot gebruikt.

Maken jullie je theepot geregeld schoon? Zo ja, op welke manier doe jij dat? Oh, en als je weet waarom ik het in mijn hoofd gehaald kan hebben dat je een theepot eigenlijk niet schoon moet maken laat het mij alsjeblieft weten!

Afbeeldingen: 101woonideeen.nl
Bronnen: omaweetraad.com, squidoo.com, huis-en-tuin.info.nl

13 Reacties to “Vijf makkelijke en natuurlijke manieren om je theepot schoon te maken”

  1. Jiska Sanders-van Soest 19 maart 2013 bij 17:00 #

    Aan de binnenkant van de theepot ontstaat door gebruik een bruine aanslag, het zogenaamde ‘patiné’, door het inwerken van de tannine in de thee. Deze patiné maakt de thee intenser van smaak, en is niet schadelijk voor je. Zie ook http://www.dille-kamille.nl/nl/content/1036/tips-voor-een-perfect-kopje-thee
    (zie onder Theepot) of http://www.essenza.be/images/8-9_Magazine_herfst_10_-_p.8-9.pdf (tweede ‘wist-u-datje’)
    Ik verwijder dus echt nooit die patiné, juist niet!

    • Kayleigh 19 maart 2013 bij 19:06 #

      Ik wist dat mijn ‘maak je theepot niet schoon’ gevoel ergens vandaan moest komen. Dankjewel!

      • ad van der veen 8 november 2015 bij 11:14 #

        ik heb het gelezen in een gebruiksaanwijzing van een DE (Daalderop) theepot beslist niet reinigen stond daar
        maar er zitten nu wel erg dikke resten van aanslag in.
        dus nu maar eens goed borstelen met een zo zacht mogelijk middel

      • Kayleigh 9 november 2015 bij 11:20 #

        Ja, het is altijd lastig kiezen tussen wel of niet reinigen. Zet je bijvoorbeeld meerdere soorten thee in de theepot dan is af en toe schoonmaken/omspoelen in mijn ogen noodzakelijk. Je wilt namelijk nog wel een zachte groene thee drinken. Zet je maar één soort thee in de pot dan is het niet echt nodig. Ze zeggen dat de aanslag extra smaak afgeeft en dat je thee er alleen maar lekkerder op wordt. Ik hou het op het moment bij even omspoelen met water.

    • hans 12 augustus 2015 bij 06:29 #

      Dank je wel voor de nuttige informati!

  2. iesabella 25 februari 2013 bij 23:19 #

    Ik drink dus eigenlijk echt nooit thee.. haha

    • Kayleigh 5 maart 2013 bij 19:50 #

      Hopelijk kan ik je overhalen om vaker een lekker kopje thee te drinken :)

  3. cellamaassen 25 februari 2013 bij 14:36 #

    wauw, wat een leuke blog, * klikt follow* mijn favo thee op t moment is de aardbei slagroom thee van de Aldi.. hmm lekker!

    • Kayleigh 5 maart 2013 bij 19:53 #

      Dankje! De aardbei thee van de Aldi ken ik eerlijk gezegd niet. Ik ben niet zo’n liefhebster van aardbeien thee, want vind deze vaak erg zoet. Heb wel een tijd geleden een pakketje cupcake thee gehaald bij de xenon. Hier zat ook een aardbei slagroom thee in die ik dan wel ok vindt. Misschien toch wat vaker proberen!

  4. Eline 23 februari 2013 bij 19:29 #

    Fijne tips! Ik spoel hem altijd na gebruik netjes om, maar niet grondig… Misschien toch maar eens doen met deze tips :)

Trackbacks/Pingbacks

  1. 10 meest gelezen artikelen van 2015 | LoveForTea - 29 december 2015

    […] Vijf makkelijke en natuurlijke manieren om je theepot schoon te maken – 1434 bezoekers Voor die keer dat je theepot echt een opfrisser kan gebruiken. […]

  2. Top 10 thee artikelen 2014 | LoveForTea - 29 december 2014

    […] Plek vier is voor een artikel met 754 views en dat is vijf makkelijke en natuurlijke manieren om je theepot schoon te maken. Misschien toch een aanwijzing dat er steeds meer theedrinkers bij […]

  3. Alles over de bruinige aanslag in je theepot | LoveForTea - 13 februari 2014

    […] een blinkend wit resultaat dan heb ik wat tips voor jullie. Ik schreef namelijk al eens eerder een artikel over deze bruine aanslag en hoe deze het makkelijks en natuurlijkst is te […]

Geef een reactie

