Een fleurige manier van thee zetten: Blooming Tea

24 Jan

theebloem

Mijn moeder kwam een hele tijd geleden terug van een high tea met een theebloem. Deze “paardenbloem knop” zorgt voor een manier van thee zetten waar ik niet veel vanaf wist. Na deze thee geprobeerd te hebben ben ik verder gaan kijken naar deze fleurige manier van thee zetten.

Wat is een theebloem?

Een theebloem, ook wel blooming tea genoemd, is een knop gemaakt van zwarte of groene theebladeren met daarin een gedroogde bloem. Persoonlijk vind ik het op een paardenbloem knop lijken. Groen van buiten, maar als de “knop” uitkomt krijg je een mooie kleurrijke bloem. Oorspronkelijk komt de theebloem, net als de meeste thee, uit China en moet hier nog aan terrein winnen. Theebloemen hebben een bloemige smaak en zijn perfect voor een high tea.

Voordelen van Blooming Tea

Het drinken van blooming tea is niet alleen een unieke thee beleving, maar deze thee is ook nog eens goed voor de gezondheid. Enkele voordelen zijn:

  • helpt bij het afvallen
  • antibacteriële werking
  • beschermt het gebit
  • maakt de huid gezond en jong
  • verlaagt de bloeddruk
  • verlaagt het risico op een hartaanval

Tijdens mijn zoeken naar info kwam ik ook verschillende sites tegen waar je theebloemen kunt bestellen. Op Theebloemen.nl heb ik uiteindelijk vier theebloemen besteld waarvan ik de theebloem ‘Autumn Red’ met jullie ga delen. De bloemen zijn van het merk Sensatea en zijn 100% biologisch.

Sensatea zegt het volgende over deze bloem
Bloem: lelie, jasmijn
Smaak: jasmijn
Theesoort: yinzhen, groene thee
Herkomst: Anhui Huangshan mountains (China)

Eigenschappen:

  • Ontspannen van lichaam en geest
  • Verbetering van de concentratie
  • Reinigend effect op bloed en huid

theebloem in theepotHet zetten van deze thee is niet ingewikkeld. Na het koken van het water laat je deze even staan om af te koelen. Giet het water in een glazen theepot zodat je de bloem blijft zien. Doe de bloem bij de thee en wachten maar. Zoals je hierboven al ziet transformeert de knop in een mooie gekleurde bloem. Je kunt de thee zo lang laten trekken als je wilt. Zelf heb ik de theepot nog een keer bijgevuld en de smaak ging niet verloren.

Deze ‘Autumn red’ blooming tea is een heerlijk frisse, lichte thee met een bloemig karakter. De zachte smaak van de thee maakt het geschikt om wat later op de middag te drinken. Als je uit je werk of terug van school komt zorgt deze thee er zeker voor dat je je even ontspant.

De overige theebloemen zullen zeker ook voor een lekkere pot thee zorgen en komen hier dan ook voorbij.

theebloem

Ondertussen is er nog een review online gekomen van een Sensatea theebloem, maar ook een van Newby Teas en een shoplog van Primula Tea Flowers.

De theebloemen van Sensatea zijn vacuüm verpakt en kosten €2,00 per stuk. De levering is ook erg snel. De dag na mijn bestelling kreeg ik ze al binnen.

Eén reactie to “Een fleurige manier van thee zetten: Blooming Tea”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Review: Delightful yellow blooming tea | LoveForTea - 6 september 2015

    […] theebloemen, gezette thee. Zoals ik al eerder schreef heb ik een tijd geleden vier theebloemen, of blooming tea, aangeschaft. De eerste ‘Autumn red’ viel in de smaak en nu was het tijd voor […]

Geef een reactie

