Koekje bij de thee: oat and raisin cookies

22 Jan

Als echte Nederlander hoort er natuurlijk een koekje bij de thee. Afgelopen week besloot ik dus ook om koekjes te bakken. Een boek waar ik graag recepten uit haal is de Hummingbird Bakery Cookbook. Deze heb ik in Londen gekocht toen ik daar was voor stage, en heeft sindsdien al een aantal keer geholpen met het bakken van iets lekkers. Deze oat and raisin cookies vielen hier in de smaak en dit recept deel ik dan ook graag met jullie.

Recept Oat and Raisin Cookies

Benodigdheden voor 20 koekjes (dit is American size, groot dus. Maak je kleinere koekjes dan krijg je er meer dan 20)

  • 270 gram ongezouten boter op kamertemperatuur
  • 160 gram kristalsuiker
  • 160 gram fijne donkere basterdsuiker
  • 2 eieren
  • 1/4 theelepel vanille extract
  • 380 gram bloem
  • 1 theelepel zout
  • 1 theelepel baking soda 
  • 1/2 theelepel gemalen kaneel
  • 110 gram havermout
  • 220 gram gewelde rozijnen

1. Verwarm de oven voor op 170°.

2. Mix de boter en de suiker door elkaar tot het luchtig wordt. Gebruik eerst een mixer met garde, maar wissel deze hierna om voor deeghaken. Dit zorgt ervoor dat je het deeg beter kunt mengen.

3. Mix de eieren één voor één door het deeg. Zet de mixer op de laagste stand en mix het vanille extract erdoor.

4. Mix in een andere kom de bloem, zout, baking soda en kaneel door elkaar. Dit kan gewoon met een lepel. Voeg hierna de havermout toe.

5. Mix nu de droge bestanddelen door de natte. Dus de bloem met havermout door het boter mengsel. Zodra dit goed gemixt is voeg je de rozijnen toe. Spatel deze door het deeg. Gebruik dus niet de mixer.

6. Draai balletjes van het deeg en plet ze daarna een beetje. Leg het deeg op een met bakpapier beklede bakplaat. Zorg voor genoeg ruimte tussen de koekjes! Zo krijg je geen bakplaat met een grote lap koek. Dit had ik natuurlijk weer voor elkaar gekregen :p

7. De koekjes hebben zo’n 10 à 13 minuten nodig om te garen. Check wel regelmatig dat het niet te hard gaat. Haal de koekjes uit de oven als ze stevig zijn en een bruin kleurtje hebben. Laat ze even afkoelen op de bakplaat voordat je ze op een rooster legt om helemaal af te koelen.

Geniet van deze lekkernij met een lekkere kop thee!

 

Dit recept voegt alleen rozijnen toe, maar je kunt naast rozijnen ook kiezen voor gehakte noten of gedroogde cranberry’s. Geef je eigen draai aan deze heerlijke koekjes! Of heb je meer zin in gezonde brownies of een theecake?

Deze havermout koekjes doen mij echt denken aan mijn exchange semester in de VS. Daar haalde ik ook geregeld een oat and raisin cookie uit de eetzaal. Dit recept zorgt ervoor dat ik deze lekkere koekjes nu ook thuis kan maken.

Wat is jouw favoriete koekjes recept?

Eén reactie to “Koekje bij de thee: oat and raisin cookies”

Trackbacks/Pingbacks

  1. Recept: gezonde brownies | LoveForTea - 18 november 2014

    […] iets lekkers om bij de thee van te genieten. 2 jaar laten is dit wel 1 keer gebeurd, namelijk deze oat and raisin koekjes. Vandaag komt daar verandering in, want ik heb weer een heerlijk recept, namelijk die voor […]

Geef een reactie

